Jak dokonać zmiany adresu, nazwiska, numeru rachunku bankowego lub zmiany sposobu wypłaty świadczenia
Opis spraw
Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do załatwienia,
pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby
załatwienia danej sprawy (przez internet, osobiście, pocztą);
-
wymagany zakres danych i wykaz dokumentów niezbędnych do jej
załatwienia;
- szczegółowy opis czynności (krok po kroku, jakie
musi podjąć klient w celu załatwienia danej sprawy);
- terminy,
w jakich sprawa zostanie załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co
do dalszych kroków, które może podjąć klient po rozstrzygnięciu
sprawy.
Jak dokonać zmiany adresu, nazwiska, numeru rachunku bankowego lub zmiany sposobu wypłaty świadczenia
Co przygotować ?
Login i hasło do swojego profilu
PUE. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu PUE, załatw sprawę
osobiście albo listownie. Profil PUE
możesz założyć przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu
zaufanego ePUAP albo w najbliższej terenowej
jednostce organizacyjnej ZUS.
Certyfikat kwalifikowany oraz PIN do certyfikatu kwalifikowanego lub
login i hasło profilu zaufanego ePUAP
Jakie są terminy ?
Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.
Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże - zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.
Jak to zrobić ?
Zaloguj się na swoje konto PUE.
W katalogu usług wybierz "Złożenie dokumentu ZUS ER WZD-01". Uzupełnij dane w formularzu i złóż dyspozycję sposobu odbioru odpowiedzi. Domyślnie korespondencja zostanie skierowana do Ciebie elektronicznie poprzez PUE. Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.
Podpisz formularz podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP i wyślij elektronicznie do ZUS.
Dalsze kroki
Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
Jeżeli złożyłeś dyspozycję przesłania korespondencji w formie papierowej, pocztą tradycyjną, oczekuj na korespondencję z ZUS.
Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru korespondencji w formie papierowej, odbierz pismo osobiście bądź przez pełnomocnika.
Otrzymasz pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od
jakiej daty zmiany te będą obowiązywać.
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o
uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli
we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia,
albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Co przygotować ?
Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.
Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.
Jakie są terminy ?
Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.
Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże - zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.
Jak to zrobić ?
Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
Wypełnij dane w wymaganym formularzu EZP.
Wniosek możesz również wypełnić w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "ZUS ER ZAS-68"), a następnie wydrukować.
Dostarcz wypełniony formularz do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS poprzez PUE.
Dalsze kroki
Pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty
zmiany te będą obowiązywać otrzymasz na podany we wniosku adres
zamieszkania / pobytu, adres do korespondencji lub do rąk
przedstawiciela ustawowego.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru
korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w
terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim
profilu PUE.
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Co przygotować ?
Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.
Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.
Jakie są terminy ?
Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.
Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże - zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.
Jak to zrobić ?
Pobierz formularz wniosku o zmianę danych EZP.
Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS
Wypełnij dane w wymaganym formularzu EZP. Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "Złożenie dokumentu ZUS EER ZAS-68").
Wyślij wniosek w urzędzie pocztowym do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Dalsze kroki
Pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty
zmiany te będą obowiązywać otrzymasz na podany we wniosku adres
zamieszkania / pobytu, adres do korespondencji lub do rąk
przedstawiciela ustawowego.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru
korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w
terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim
profilu PUE.
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.