Ścieżka nawigacji

Opis spraw

Opis spraw

Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do załatwienia, pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby załatwienia danej sprawy (przez internet, osobiście, pocztą);
- wymagany zakres danych i wykaz dokumentów niezbędnych do jej załatwienia;
- szczegółowy opis czynności (krok po kroku, jakie musi podjąć klient w celu załatwienia danej sprawy);
- terminy, w jakich sprawa zostanie załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co do dalszych kroków, które może podjąć klient po rozstrzygnięciu sprawy.

Opis spraw

Jak dokonać zmiany adresu, nazwiska, numeru rachunku bankowego lub zmiany sposobu wypłaty świadczenia

Rozwiń zakładkę Zwiń zakładkę Przez Internet

Co przygotować ?

Login i hasło do swojego profilu PUE. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu PUE, załatw sprawę osobiście albo listownie. Profil PUE możesz założyć przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP albo w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.                      
Certyfikat kwalifikowany oraz PIN do certyfikatu kwalifikowanego lub login i hasło profilu zaufanego ePUAP            

Jakie są terminy ?

Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.

Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże -  zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.

Jak to zrobić ?

Zaloguj się na swoje konto PUE.            

W katalogu usług wybierz "Złożenie dokumentu ZUS ER WZD-01". Uzupełnij dane w formularzu i złóż dyspozycję sposobu odbioru odpowiedzi. Domyślnie korespondencja zostanie skierowana do Ciebie elektronicznie poprzez PUE.  Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.                    

Podpisz formularz podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP i wyślij elektronicznie do ZUS.            

 

Dalsze kroki

Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.

Jeżeli złożyłeś dyspozycję przesłania korespondencji w formie papierowej, pocztą tradycyjną, oczekuj na korespondencję z ZUS.

Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru korespondencji w formie papierowej, odbierz pismo osobiście bądź przez pełnomocnika.

Otrzymasz  pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty zmiany te będą obowiązywać.                   
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.

Podstawa prawna usługi

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Rozwiń zakładkę Zwiń zakładkę Osobiście

Co przygotować ?

Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.

Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.

Jakie są terminy ?

Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.

Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie  trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże -  zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.

Jak to zrobić ?

Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej  ZUS.

Wypełnij dane w wymaganym formularzu EZP.

Wniosek możesz również wypełnić w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "ZUS ER ZAS-68"), a następnie wydrukować.             

Dostarcz wypełniony formularz do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.      

Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS poprzez PUE.

Dalsze kroki

Pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty zmiany te będą obowiązywać otrzymasz na podany we wniosku adres zamieszkania / pobytu, adres do korespondencji lub do rąk przedstawiciela ustawowego.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim profilu PUE.

Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.             

 

Podstawa prawna usługi

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Rozwiń zakładkę Zwiń zakładkę Pocztą

Co przygotować ?

Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.

Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.            

 

Jakie są terminy ?

Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.

Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże -  zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.

Jak to zrobić ?

Pobierz formularz wniosku o zmianę danych EZP.            

Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej  ZUS            

Wypełnij dane w wymaganym formularzu EZP. Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "Złożenie dokumentu ZUS EER ZAS-68").

Wyślij wniosek w urzędzie pocztowym do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.            

 

Dalsze kroki

Pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty zmiany te będą obowiązywać otrzymasz na podany we wniosku adres zamieszkania / pobytu, adres do korespondencji lub do rąk przedstawiciela ustawowego.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim profilu PUE.

Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.             

 

Podstawa prawna usługi

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.