Jak elektronicznie wysłać wniosek o odroczenie terminu płatności składek (wniosek ZUS-EOP)

Jak utworzyć i wypełnić wniosek

  1. Zaloguj się do swojego konta na portalu PUE ZUS.
  2. Przejdź do zakładki Płatnik.
  3. Z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]

PUE - widok dokumenty robocze - link do powiększonego obrazka

  1. Kliknij przycisk [Utwórz dokument
  • wniosek ZUS-EOP możesz wybrać z listy dostępnych dokumentów:

OUE - wybów dokumentu - link do powiększonego obrazka

  • albo wyszukać, np. po nazwie, korzystając z filtra:

PUE - lista dostępnych dokumentów - link do powiększonego obrazka

  • Wniosek możesz utworzyć także z menu [Usługi] – [Katalog usług]

PUE - katalog usług - link do powiększonego obrazka

  1. Gdy zaznaczysz wniosek, kliknij [Utwórz dokument].

PUE - utwórz dokument - link do powiększonego obrazka

  1. Wypełnij wniosek. Wyświetli Ci się formularz z uzupełnionymi Twoimi danymi identyfikacyjnymi oraz adresowymi.

    W formularzu:

  • zaznacz, czy jesteś przedsiębiorcą,

PUE - wybór pól we wniosku ZUS EOP - link do powiększonego obrazka

  • w sekcji [Zwracam się z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek] zaznacz „pomoc de minimis”: 

PUE - wybór pól formularza ZUS EOP pomoc de minimis - link do powiększonego obrazka

W polu [za okres] podaj: luty 2020 r.

W uzasadnieniu wniosku podaj: koronawirus.

W bloku [Możliwości płatnicze wnioskodawcy oraz proponowane formy zabezpieczenia] podaj: koronawirus.

PUE - wniosek ZUS EOP wybór pól - link do powiększonego obrazka

Tak samo w bloku [Proponowane warunki spłaty]: koronawirus.

PUE - formularz ZUS EOP - wybór pól - link do powiększonego obrazka

  1. Wybierz przycisk [Sprawdź] – system podpowie Ci, czy uzupełniłeś wszystkie wymagane pola. Jeśli poprawnie wypełniłeś wniosek – zapisz go, a następnie zamknij formularz.

  2. Jeżeli prowadzisz pełną księgowość do wniosku dołącz:

Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość  oraz skany zapisane na dysku możesz dołączyć po wybraniu klawisza Dodaj załączniki…

PUE - wniosek ZUS EOP dodawanie załączników - link do powiększonego obrazka

  1. Jeżeli nie prowadzisz pełnej księgowości do wniosku dołącz wypełniony Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości (plik docx 223kb)

PUE wniosek ZUS EOP niepełna księgowość - link do powiększonego obrazka

Jak podpisać wniosek ZUS-EOP

Wniosek możesz wysłać elektronicznie za pomocą:

  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • podpisu zaufanego (PZ ePUAP) lub
  • podpisu osobistego (e-dowodu).

Podpis zaufany jest bezpłatny. Aby go uzyskać, złóż wniosek o profil na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Następnie potwierdź swoją tożsamość w placówce ZUS, w urzędzie miasta lub gminy albo za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Podpis kwalifikowany wydają centra certyfikacji. Jest to usługa płatna. Jej koszt zależy m.in. od okresu ważności, na jaki zostaje wydany certyfikat.

Podpis osobisty (e-dowód) możesz uzyskać bezpłatnie, gdy składasz wniosek o nowy dowód osobisty. Certyfikat podpisu osobistego znajdzie się w e-dowodzie. Aby korzystać z podpisu osobistego, musisz mieć czytnik NFC do e-dowodu oraz zainstalować na swoim komputerze odpowiednie oprogramowanie.

Jeśli posiadasz kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany (PZ ePUAP) lub podpis osobisty (e-dowód) i chcesz wysłać wniosek, wybierz przycisk [Wyślij].

PUE wniosek ZUS EOP wysyłanie wniosku

Następnie wybierz sposób odbioru wiadomości zwrotnej z ZUS oraz wskaż podpis, którego chcesz użyć.

PUE wniosek PUE EOP wybór poświadczenia wysłania wniosku - link do powiększonego obrazka