Cyfryzacja – wygranym jest obywatel i państwo

ZUS w ostatnich latach zrobił bardzo wiele w kwestii elektronizacji i automatyzacji usług. Mamy coraz więcej klientów, którzy korzystają z elektronicznych udogodnień i otrzymują świadczenia na konto w banku. „Wprowadziliśmy z powodzeniem np. e-składkę. Dzięki temu rozwiązaniu każdy przedsiębiorca ma indywidualny numer rachunku składkowego i wie, czy opłacił składkę, a jeśli nie to jakiej wysokości ma zaległość” – powiedziała prof. Gertruda Uściańska, prezes ZUS, która otworzyła panel Zakładu „Cyfrowy Obywatel – możliwości i wyzwania elektronizacji usług publicznych”. Panel odbył się w ramach trwającego właśnie w Karpaczu XXX Forum Ekonomicznego.

panel na forum ekonomicznym w Karpaczu. paneliści (8 osób)  siedzą na krzesłąch na scenie, w tle ekran z logo forum.  link do powiększonego zdjęcia

Prezes ZUS zaznaczyła, że bardzo ważną zmianą było wprowadzenie elektronicznych zwolnień lekarskich e-ZLA. Aby się ta zmiana udała trzeba było pokonać wiele oporu. „Przed wprowadzeniem e-ZLA miesięcznie w obiegu było ok. 1,5 mln zwolnień w formie papierowej. Gdyby nie nasza determinacja we wprowadzeniu e-ZLA, zdecydowanie trudniej byłoby nam pracować w okresie pandemii. Do ZUS w tym czasie wpływało miesięcznie nawet 3,5 mln elektronicznych zwolnień” – wskazała szefowa ZUS.

Zwróciła również uwagę, że w czasie pandemii Covid-19 udało się przyśpieszyć niektóre zmiany. Wnioski w ramach Tarczy Antykryzysowej ZUS zaczął przyjmować wyłącznie elektronicznie. „Okazało się to korzystne nie tylko dla nas, ale także dla klientów. To jest zupełnie inna jakość zarówno dla naszej instytucji, jak i dla klientów.” – mówiła profesor Uścińska. ZUS włączał się w proces legislacyjny, aby nowe rozwiązania jak najlepiej i jak najszybciej wprowadzić w życie. „Będziemy rozwijać e-usługi. To jest przyszłość” – podkreśliła szefowa ZUS.

Zgodził się z nią Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa. „Mamy ponad 12 mln profili zaufanych. Wciąż ich przybywa. Ludzie będą korzystać z usług, które będą dla nich dobrze zrobione i będą rozwiązywać ich realne problemy” – mówił.

Z kolei wiceprezes ZUS Włodzimierz Owczarczyk zwrócił uwagę, że w ostatnich latach bardzo wiele zmieniło się w kontaktach między instytucją a klientem. „Przedsiębiorca zamiast stać przed urzędem z teczką dokumentów, może załatwić większość spraw elektronicznie” – mówił. Jego zdaniem proces informatyzacji będzie trwał. „To trwały i ciągły postęp” – dodał.

Elektronizacja usług dla klientów ZUS jest chwalona przez przedsiębiorców. „Elektroniczne składanie dokumentów i e-zwolnienia to kierunek zmian, który oceniam bardzo pozytywnie” – powiedział Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Zgodził się z nim Wiesław Paluszyński, prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, który dodał, że ZUS jest liderem w administracji, jeśli chodzi o użyteczną dla odbiorcy elektronizację usług.

Michał Potoczek, prezes zarządu Chmury Krajowej dodał natomiast, że usługi dla obywateli powinny być budowane także z myślą o ich efektywności kosztowej.

„E-usługi dla obywateli to także wyzwanie w kontekście solidaryzmu międzypokoleniowego. Nie możemy bowiem zapominać o seniorach, którzy mogą mieć obawy wobec wirtualnego świata. Młodsze, zinformatyzowane pokolenie powinno pomagać i pomaga starszym we wdrażaniu się w cyfrowy świat” – powiedziała na zakończenie prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.