Ścieżka nawigacji

Bieżące wyjaśnienie komórek merytorycznych Zakładu

Dodatkowe świadczenie postojowe

Kogo dotyczy?

Ciebie, jeśli prowadzisz pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, kodem:

  • 49.39.Z - pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany,
  • 77.39.Z - wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 79.11.A - działalność agentów turystycznych,
  • 90.01.Z - działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych,
  • 90.02.Z - działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych,
  • 93.29.A - działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni,
  • 93.29.B - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 93.29.Z - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
  • 55.10.Z - hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
  • 79.12.Z - działalność organizatorów turystyki,
  • 93.11.Z - działalność obiektów sportowych.

Jakie warunki musisz spełnić, aby skorzystać ze świadczenia?

Otrzymasz dodatkowe świadczenie postojowe jeśli:

  • rodzaj Twojej przeważającej działalności oznaczony jest kodem PKD wymienionym w punkcie „Kogo dotyczy?”,
  • przychód z tej działalności (w rozumieniu przepisów podatkowych) w miesiącu przed tym, w którym składasz wniosek, jest niższy co najmniej o 75% w stosunku do tego, który uzyskałeś w tym samym miesiącu w 2019 r.,
  • wcześniej skorzystałeś ze świadczenia postojowego - otrzymałeś co najmniej jedno świadczenie.

Dodatkowe świadczenie postojowe stanowi pomoc publiczną. Dlatego możemy wystąpić do Ciebie o informacje na temat Twojej sytuacji ekonomicznej i otrzymanej już przez Ciebie pomocy publicznej związanej z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem epidemii COVID-19. Informacje te będą potrzebne do oceny dopuszczalności pomocy publicznej.

Oświadczenia we wniosku o dodatkowe świadczenie postojowe (RSP-DD), składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Co zyskasz?

  • Otrzymasz środki finansowe w takiej samej wysokości co wcześniej wypłacone świadczenie postojowe (2 080 zł albo 1 300 zł).
  • Możesz otrzymać dodatkowe świadczenie postojowe maksymalnie trzy razy.
  • Otrzymasz dodatkowe świadczenie postojowe na rachunek bankowy, który podasz we wniosku.

Jakie warunki musisz spełnić, aby skorzystać z dodatkowego świadczenia postojowego kolejny raz?

  • Musisz zaznaczyć we wniosku (RSP-DD), że występujesz o kontynuację wypłaty świadczenia i złożyć w nim oświadczenie, że sytuacja materialna wykazana we wniosku o dodatkowe świadczenie postojowe nie uległa poprawie.
  • Nie możesz wystąpić o kontynuację wypłaty świadczenia dodatkowego, jeśli nie złożyłeś wniosku o dodatkowe świadczenie postojowe.
  • Nie możesz złożyć wniosku o kontynuację wypłaty świadczenia dodatkowego w tym samym miesiącu, w którym składasz wniosek RSP-DD pierwszy raz.

Jak złożyć wniosek?

  • Możesz złożyć wniosek (RSP-DD) tylko elektronicznie:
  • Możesz złożyć wniosek najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.

Jak się z Tobą skontaktujemy?

  • Jeśli będziemy mieli wątpliwości dotyczące wniosku, skontaktujemy się z Tobą e-mailem lub telefonicznie.
  • Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, otrzymasz dodatkowe świadczenie postojowe na konto wskazane we wniosku. Wyślemy Ci także – na Twoje konto na PUE ZUS lub pocztą – informację o wartości udzielonej pomocy publicznej.
  • Jeśli odmówimy Ci prawa do dodatkowego świadczenia postojowego, wydamy decyzję. Znajdziesz ją na swoim koncie PUE ZUS lub prześlemy ją pocztą.

Czy możesz się odwołać od decyzji?

  • Jeśli nie zgadzasz się z decyzją, w której odmawiamy Ci prawa do dodatkowego świadczenia postojowego, możesz odwołać się do sądu (według zasad Kodeksu postępowania cywilnego), za naszym pośrednictwem.
  • Odwołanie złóż na piśmie, w ciągu miesiąca od dnia, w którym otrzymasz decyzję.

Gdzie otrzymasz pomoc?

W dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7-18 pod numerem ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1639).
  • Ustawa z dnia 9 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz zmianie innych ustaw (Dz.U z 2020 r. poz. 2255).