Jak złożyć wniosek o wydanie decyzji z zakresu ubezpieczeń i składek
Opis spraw
Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do
załatwienia, pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby załatwienia danej sprawy (przez internet,
osobiście, pocztą);
- wymagany zakres danych
i wykaz dokumentów niezbędnych do jej załatwienia;
- szczegółowy opis czynności (krok po kroku,
jakie musi podjąć klient w celu załatwienia danej sprawy);
- terminy, w jakich sprawa zostanie
załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co do
dalszych kroków, które może podjąć klient po rozstrzygnięciu sprawy.
Jak złożyć wniosek o wydanie decyzji z zakresu ubezpieczeń i składek
Co przygotować?
- Login i hasło do swojego profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeśli nie masz profilu PUE ZUS, załatw sprawę osobiście w naszej placówce, listownie albo zarejestruj Profil PUE. Możesz wybrać jeden ze sposobów rejestracji i potwierdzenia profilu:
- Zarejestruj profil na stronie www.zus.pl - wypełnij formularz elektroniczny (podaj imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail albo numer telefonu). Musisz też ustalić hasło. Potwierdź swoją tożsamość w dowolnej naszej placówce lub podczas e-wizyty (sprawdź jak się umówić na: www.zus.pl/e-wizyta). Masz na to 7 dni od rejestracji. Nasz pracownik poprosi Cię o pokazanie dokumentu tożsamości i na jego podstawie potwierdzi autentyczność danych, które wprowadziłeś.
- Wejdź na stronę www.zus.pl, zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą serwisu login.gov.pl. Możesz użyć np. profilu zaufanego lub e-dowodu. Wypełnij formularz elektorniczny, część danych uzupełni się automatycznie. Musisz też ustalić hasło.
- Wejdź na stronę www.zus.pl, zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wypełnij formularz elektorniczny, część danych uzupełni się automatycznie. Musisz też ustalić hasło.
- Wejdź na stronę www.zus.pl, zarejestruj się i potwierdź swoją tożsamość za pomocą bankowości elektronicznej w banku, który świadczy taką usługę wspólnie z nami (lista banków na www.zus.pl w zakładce [Baza wiedzy] > [O Patformie Usług Elektronicznych (PUE)] > [Jesteś w banku - wpadnij do ZUS!]). Wypełnij formularz elektroniczny, część danych uzupełni się automatycznie. Musisz też ustalić hasło.
- Kwalifikowany podpis elektroniczny z PIN-em albo login i hasło do profilu zaufanego albo podpis osobisty (e-dowód) z czytnikiem podłączonym do komputera albo apilkacji mobilnej. Wniosek możesz wysłać także za pomocą podpisu profilem PUE.
Jak to zrobić?
- Zaloguj się do PUE ZUS.
- W katalogu usług wybierz usługę [Złożenie dokumentu POG] i uzupełnij dane na formularzu elektronicznym.
W sekcji [Rodzaj pisma] wybierz "Wniosek".
W sekcji [Tytuł pisma] wybierz "Wniosek o wydanie decyzji z zakresu ubezpieczeń i skladek".
W sekcji [Opis sprawy] podaj uzasadnienie wystąpienia z wnioskiem.
- Aby przekazać elektronicznie wniosek do ZUS kliknij [Wyślij].
- Zaznacz jak chcesz odebrać decyzję. Domyślnie zaznaczona jest opcja odbioru w formie elektronicznej poprzez PUE ZUS. Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej:
- osobiście lub przez osobę upoważnioną,
- pocztą.
- Podpisz wniosek. Możesz skorzystać z:
- profilu PUE,
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- profilu zaufanego,
- podpisu osobistego (e-dowodu).
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru decyzji w formie elektronicznej, to gdy będzie gotowa powiadomimy Cię o tym mailem lub esemesem (sposób powiadomienia ustawiasz na PUE ZUS w menu bocznym [Ustawienia] > [Konfiguracja profilu]). Aby odebrać decyzję w formie elektronicznej zaloguj się do PUE ZUS i podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD).
- Jeśli zaznaczysz, że chcesz otrzymać decyzję pocztą, czekaj na list.
- Jeśli zaznaczysz, że chcesz odebrać decyzję osobiście lub przez osobę upoważnioną w naszej placówce, czekaj na informację od pracownika ZUS.
- Jesli nie zgadzasz się z decyzją - możesz w ciągu miesiąca od daty jej otrzymania złożyć odwołanie do Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem Oddziału ZUS zgodnie z pouczeniem zawartym w decyzji.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z póżn. zm.),
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.).
Co przygotować?
- Wniosek w formie pisemnej.
- Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport).
- W przypadku występowania w imieniu ubezpieczonego, wystawione imienne upoważnienie dla osoby wskazanej do złożenia i/lub odbioru decyzji.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kpa, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Napisz wniosek o wydanie decyzji.
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru decyzji: w formie papierowej osobiście, bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru w formie elektronicznej poprzez PUE.
- Podpisany wniosek dostarcz do dowolnej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS, a jeżeli zależy Ci na czasie przygotuj dokumenty i dostarcz wniosek do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS właściwej dla zamieszkania ubezpieczonego.
- Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS przez PUE.
Dalsze kroki
- Odbierz decyzję osobiście lub przez pełnomocnika we właściwej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania decyzji pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru decyzji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeśli nie zgadzasz się z decyzją - możesz w ciągu miesiąca od daty jej otrzymania złożyć odwołanie do Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem Oddziału ZUS zgodnie z pouczeniem zawartym w decyzji.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.).
Co przygotować?
Wniosek w formie pisemnej.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kpa, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Napisz wniosek o wydanie decyzji.
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru decyzji: w formie papierowej osobiście bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru w formie elektronicznej poprzez PUE.
- Podpisany wniosek wyślij do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania zaświadczenia w formie papierowej, pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru osobistego lub przez pełnomocnika, udaj sie do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru decyzji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeśli nie zgadzasz się z decyzją - możesz w ciągu miesiąca od daty jej otrzymania złożyć odwołanie do Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem Oddziału ZUS zgodnie z pouczeniem zawartym w decyzji.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.).