|
Moje dane - Zaświadczenia |
1.1.1 Moje dane - Zaświadczenia
Okno „Moje dane - Zaświadczenia” prezentuje wystawione dla Świadczeniobiorcy zaświadczenia.
Dane są prezentowane na liście „Zaświadczenia”. Dostępne są następujące informacje:
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Możliwe statusy dla zaświadczeń:
1.1.1.1 Tworzenie dokumentu zaświadczenia
Okno „Zaświadczenia” prezentuje Kreatora dokumentu Zaświadczenia.
Po kliknięciu na przycisk „UTWÓRZ NOWY” Użytkownik przejdzie do tworzenia nowego zaświadczenia. Poniżej przedstawiono okno Kreatora zaświadczeń dla profilu „Świadczeniobiorca”.
Ekran Utwórz nowe zaświadczenie – krok 1.
Dostępne pola w formularzu:
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Ekran Utwórz nowe zaświadczenie - krok 2 Po kliknięciu na przycisk NASTĘPNY, Użytkownik przejdzie do kolejnego ekranu:
Dostępne pola w formularzu:
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Klient PUE ma możliwość odznaczyć i zaznaczyć checkboxy poprzez przycisk „ZAZNACZ/ODZNACZ WSZYSTKO” lub zaznaczyć tylko wybrane checkboxy pojedynczo w nie klikając. Gdy zaznaczono sekcje z kalendarzem, należy uzupełnić wybór dat. Zakres pobieranych danych ograniczony będzie parametrem, tj. do okresu 18-tu m-cy wstecz od daty bieżącej.
Ekran podglądu. Po kliknięciu na przycisk „PODGLĄD” w Kreatorze, otworzy się okno podglądu zaświadczenia, na którym można sprawdzić poprawność zakresu wybranych danych. Dokument nie jest jeszcze podpisany certyfikowaną pieczęcią ZUS.
Przypadek zaznaczenia checkbox’a „Nie pobieram świadczenia”:
W sytuacji pobierania świadczenia w zadanym okresie, komunikat informujący: Ekran podpisania zaświadczenia. W przypadku zaakceptowania przez wnioskującego zakresu danych na dokumencie i podjęcia decyzji o podpisaniu wygenerowanego dokumentu, klikamy na przycisk „ZATWIERDŹ”. Pojawi się komunikat informujący o utworzeniu zaświadczenia oraz terminie dostępności w Portalu PUE. Przycisk „ZATWIERDŹ” jest nieaktywny w Kreatorze dla niewygenerowanych zaświadczeń. Użytkownik wraca automatycznie do listy zaświadczeń po kliknięciu na przycisk OK. Zaświadczenie zmienia status na „Oczekujący”, a po chwili zmienia się na „Wystawiony”. Odświeżanie wyświetlanych informacji na liście, w tym zmiany statusu na „Wystawiony”, możemy dokonać poprzez przycisk „ODŚWIEŻ”. W każdym momencie pracy z Kreatorem, Klient PUE ma możliwość przerwania pracy. Służy do tego przycisk „WYJDŹ”. Po kliknięciu na przycisk praca zostaje przerwana. Zostanie wyświetlony komunikat:
1.1.1.2 Wznowienie edycji zaświadczenia
W oknie można wznowić edycję jeszcze niedokończonych i kreowanych danych zaświadczenia dla dokumentów w statusie „Roboczy”.
Jeżeli Użytkownik przerwie pracę z Kreatorem przed wygenerowaniem plików, to dokument zostanie zapisany na liście dokumentów zaświadczeń w statusie „Roboczy” z możliwością wznowienia jego edycji. Akcja „WZNÓW” dostępna będzie dla Użytkownika tylko w dniu generowania, czyli do godziny 24:00. Funkcjonalność edycji zapewnia odtworzenie ostatnio zapisanych przez Użytkownika wybranych opcji w ramach Kreatora Zaświadczeń. System prezentuje tylko opcje wyboru sprzed przerwania pracy z Kreatorem, zdefiniowane w zaświadczeniu przez użytkownika. Zaświadczenie zostanie otwarte ponownie do edycji i dalszej obsługi. 1.1.1.3 Usuwanie widoczności zaświadczenia
W aplikacji istnieje możliwość usunięcia widoczności zaświadczenia w liście:
Usunięcie widoczności zaświadczenia może odbywać się na dwa sposoby:
Użytkownik ma możliwość usunięcia zaświadczenia z listy poprzez przycisk „USUŃ”. Po wybraniu polecenia usuń dla wskazanego zaświadczenia, zaświadczenie nie jest prezentowane w oknie „Zaświadczenia”. Zaświadczenia nie będą również prezentowane na liście zaświadczeń w innej sytuacji - gdy minie ich okres dostępności w portalu PUE NPI:
Po minięciu tego czasu, zaświadczenie nie będzie prezentowane. Zaświadczenie nie jest fizycznie usuwane z systemu, a jedynie zostaje zmieniony jego status na „Anulowany”. 1.1.1.4 Wysłanie dokumentu zaświadczenia na e-mail
Okno prezentuje możliwość wysłania wydanego dokumentu zaświadczenia na wskazany e - mail.
Użytkownik ma możliwość wysłania Zaświadczenia w postaci pliku XML i/lub PDF podpisanego elektronicznie (kwalifikowaną pieczęcią ZUS) na wskazany adres e-mail. Po kliknięciu na przycisk „WYŚLIJ E-MAIL” w liście zaświadczeń otworzy się okno „Adres e-mail”, w którym Użytkownik wprowadza adres e-mail i potwierdza poprawność adresu e-mail /lub wprowadza nowy oraz podaje (dwukrotnie) hasło do zaszyfrowania załączników.
W polu „Wprowadź adres e-mail” domyślnie wczytuje się adres e-mail zapisany w profilu użytkownika PUE. Adres można ręcznie zmienić na inny.
W oknie dostępne są następujące funkcje:
Po wybraniu przez Użytkownika akcji „Wyślij”, wykonywane są przez system czynności:
Po poprawnej emisji zostaje wyświetlony komunikat informujący o wysłaniu e-maila. Następuje powrót do okna „Listy zaświadczeń”, gdzie pokazuje się w oknie „Zaświadczenie”, w kolumnie „Adres e-mail”, uzupełniona informacja, na jaki adres e-mail Użytkownik dokonał emisji plików.
Status dokumentu Zaświadczenia zostaje zmieniony na „Wydany”.
1.1.1.5 Zapisanie i pobieranie zaświadczenia
Możliwość zapisania dokumentu na dysk lokalny w jednym z wybranych formatów, a także możliwość wielokrotnego pobrania wygenerowanego zaświadczenia.
Zapisanie zaświadczeń w wybranym formacie dostępne jest z poziomu:
Po wybraniu przycisku „Zapisz jako-…” Klient PUE automatycznie zostaje przekierowany do okna w przeglądarce, gdzie dokonuje wyboru lokalizacji docelowej.
Użytkownik może też wielokrotnie pobierać zapisany plik PDF lub XML (ilość pobrań określona jest parametrem). 1.1.1.6 Podgląd zaświadczenia
Okno prezentuje podgląd Zaświadczenia.
Podgląd dla zaświadczeń dostępny jest z poziomu:
Do przejrzenia zawartości Zaświadczenia w statusie „Wystawiony” i „Wydany” służy przycisk „PODGLĄD” dostępny w liście zaświadczeń. Prezentowany jest dokument w formacie PDF z dokonanymi przez użytkownika wyborami. System prezentuje dane na moment generowania zaświadczenia. W trybie podglądu nie jest możliwa edycja danych. Podpis kwalifikowaną pieczęcią odbywa się w tle w momencie akceptacji przez wnioskującego. Na końcu dokumentu Zaświadczenia umieszczona jest informacja o podpisie certyfikowaną pieczęcią ZUS. Dostępne są następujące akcje:
Użytkownik ma możliwość powrotu do okna „Zaświadczenia”, służy do tego przycisk „Zamknij”. Podgląd pliku PDF zostanie zamknięty.
1.1.1.7 Brak możliwości wygenerowania zaświadczenia
W sytuacji błędnych /niepełnych danych Świadczeniobiorcy w systemie, np. brak wprowadzonego PESELu, zostanie zablokowana możliwość wygenerowania Zaświadczenia. Podczas próby generowania dokumentu zostanie wyświetlony komunikat blokujący wygenerowanie dokumentu Zaświadczenia, przykładowo:
Po wysłaniu zapytania, zaświadczenie przyjmuje status „Błąd podpisu”. 1.1.2 Portal Weryfikacji Zaświadczeń
W ramach Portalu Weryfikacji Zaświadczeń Użytkownik ma dostęp bez autoryzacji i uwierzytelniania do wyszukiwania danych o Zaświadczeniach i zatwierdzenia ich autentyczności. Portal Weryfikacji Zaświadczeń jest dostępny dla każdej strony trzeciej (Instytucje, Banki, etc.), która może dokonać weryfikacji zaświadczeń wydanych przez Zakład Klientom PUE. Portal umieszczony jest na stronie głównej https://www.zus.pl/portal/riu/riuPortalWeryfPotw.npi.
Nie jest wymagana specjalna rola do zalogowania. Użytkownikowi, po wpisaniu adresu w przeglądarce internetowej, otwiera się okno „Wyszukiwarka zaświadczeń”. Pod nagłówkiem okna są objaśnienia usługi wyszukiwania zaświadczeń dla strony trzeciej. W celu uwierzytelnienia strony weryfikującej, Użytkownik wprowadza informacje z wcześniej wygenerowanego dokumentu zaświadczenia, tj.:
następnie przyciskiem „Wyszukaj zaświadczenie” system sprawdza istnienie w bazie podanego znaku pisma.
W kolejnym oknie weryfikacyjnym odpowiadamy na zadane przez system pytanie oraz podajemy dane jednego numeru identyfikacyjnego (lub wszystkich) z dokumentu (Rola Ubezpieczony/Świadczeniobiorca: PESEL/DOWÓD TOŻSAMOŚCI; Rola Płatnik: NIP/REGON), następnie przepisujemy znaki widoczne w mechanizmie CAPTCH’a. Przykładowy widok wg roli Ubezpieczony/Świadczeniobiorca:
Przyciskiem „WERYFIKUJ I POBIERZ ZAŚWIADCZENIE” system weryfikuje poprawność wszystkich danych. Po poprawnym wyszukaniu danych, „ZAŚWIADCZENIE” zostanie odnalezione i wyświetlone w formacie PDF. Poniżej przykładowy dokument zaświadczenia:
Użytkownik może porównać oba dokumenty (papierowy i pdf). Dokument z zaświadczeniem po zweryfikowaniu można zamknąć. |