Proces wystawienia lub elektronizacji zaświadczenia lekarskiego jest obsługiwany poprzez kreator. W zależności od wybranych w kroku 1 ustawień sumaryczna liczba kroków kreatora wynosi od 4 do 6. Uwaga, zgodnie z informacją w pierwszym kroku kreatora, w wersji mobilnej portalu można podpisać zaświadczenie jedynie profilem zaufanym ePUAP. Nie ma możliwości zapisania wypełnionego zaświadczenia i wysłania go z pełnej wersji portalu. W wersji mobilnej Panelu Lekarza można wystawić zaświadczenie tylko w trybie bieżącym. Tryb alternatywny (drukowanie formularzy i elektronizacja) jest dostępny tylko w pełnej wersji.
Podstawowe dane zaświadczenia
W tym kroku lekarz powinien wybrać miejsce ubezpieczenia pacjenta, oraz określić czy zaświadczenie jest wystawiane na opiekę.
Dane ubezpieczonego
W tym kroku lekarz powinien podać numer PESEL ubezpieczonego lub serię i numer jego paszportu, co pozwoli na wyszukanie ubezpieczonego w KSI. Jeśli dane ubezpieczonego zostaną znalezione, a lekarz potwierdzi, że są poprawne, pola z imieniem, nazwiskiem i datą urodzenia zostaną wypełnione automatycznie oraz automatycznie zostanie zaznaczona opcja Dane zgodne. Lekarz będzie również mógł wybrać z listy adres pobytu ubezpieczonego. Jeśli dane z KSI są błędne lub ubezpieczony nie został znaleziony, właściwe dane osobowe i adres należy wprowadzić ręcznie.
Jeśli dane są poprawne, ale nazwisko w CRU nie jest aktualne, użytkownik zaznacza opcję Nieaktualne nazwisko. Wtedy imię zostaje uzupełnione wartością z repliki, natomiast pole nazwisko w sekcji Poprawne dane ubezpieczonego odblokowuje się do edycji i użytkownik może wprowadzić aktualne nazwisko osoby ubezpieczonej.
Jeśli dane są niepoprawne (niezgodność identyfikatora z imieniem i nazwiskiem wskazująca na wyszukanie niewłaściwej osoby w CRU) – użytkownik może ponownie wpisać identyfikator ubezpieczonego (poprawiony) i sprawdzić jeszcze raz; jeśli dane nie zostaną znalezione system prezentuje odpowiedni komunikat. W przypadku identyfikatora niezgodnego z danymi identyfikacyjnymi użytkownik zaznacza opcję Niezgodne dane identyfikacyjne, a gdy nie znaleziono w CRU danych pacjenta - opcję Brak danych (uzupełnienie automatyczne). Następnie należy podać poprawne imię i nazwisko ubezpieczonego oraz dane adresowe.
Dane płatnika
Kolejny krok pozwala na wybranie, dla jakich płatników ma być wystawione zaświadczenie. Jeśli w poprzednim kroku dane ubezpieczonego zostały znalezione w KSI, w tabeli pojawią się płatnicy powiązani z ubezpieczonym. Jeśli brakuje jakiegoś płatnika, można dopisać jego dane po wciśnięciu przycisku Dodaj nowego płatnika. Pole wyboru w tabeli w pierwszej kolumnie określa czy dla danego płatnika będzie wystawione zaświadczenie. W przypadku gdy okres niezdolności do pracy przypada w całości po ustaniu zatrudnienia należy zaznaczyć kwadrat w ostatniej kolumnie. Domyślnie płatnik zostanie powiadomiony o wystawieniu zaświadczenia w przypadku, gdy chociaż jeden dzień okresu niezdolności do pracy osoby, której Zaświadczenie Lekarskie zostało wydane, przypada w okresie zatrudnienia u danego płatnika. Zaznaczenie kwadratu w ostatniej kolumnie spowoduje, że dany płatnik nie zostanie poinformowany o wystawieniu zaświadczenia.
Dane osoby pod opieką
Jeśli zaświadczenie jest wystawiane na opiekę, w tym kroku należy podać dane osoby pozostającej pod opieką ubezpieczonego, tj. datę urodzenia oraz typ pokrewieństwa. Osobę pod opieką można wybrać ze znalezionych w KSI lub wpisać jej dane ręcznie.
Dane o niezdolności do pracy
W tym kroku należy uzupełnić początek i koniec okresu niezdolności do pracy oraz podać początek i koniec ewentualnego pobytu w szpitalu przypadającego w czasie ustalonej niezdolności do pracy. Można również wskazać, że niezdolność do pracy przypada na okres pobytu w innym niż szpital stacjonarnym ZOZ. Następnie trzeba podać numer statystyczny choroby lub skorzystać z wyszukiwarki chorób, wybrać kody literowe i określić wskazania lekarskie. Można obejrzeć listę ostatnich zaświadczeń wystawionych pacjentowi przez różnych lekarzy, wciskając przycisk Pokaż zaświadczenia pacjenta.
Jeżeli w kroku pierwszym kreatora zaświadczenia lekarskiego zaznaczono opcję „Zaświadczenie wystawione na opiekę”, to pole numer statystyczny choroby lekarz będzie mógł pozostawić puste, natomiast pole wskazania lekarskie wypełniane będzie obowiązkowo.
Uzasadnienie
Jeśli zaświadczenie zostało wystawione całkowicie lub częściowo na okres wsteczny, w kreatorze pojawi się dodatkowy krok, w którym lekarz powinien podać uzasadnienie wystawienia takiego zaświadczenia.
Podsumowanie
W podsumowaniu lekarz ma możliwość sprawdzenia poprawności danych wprowadzonych do zaświadczenia. W przypadku pomyłki może cofnąć się do poprzednich kroków i wprowadzić zmiany, dane w podsumowaniu są nieedytowalne.