Twój kwalifikowany podpis elektroniczny

Użytkownik ma możliwość utworzenia profilu zaufanego za pomocą certyfikatu.


Ta metoda zakładania nowego profilu na portalu jest przeznaczona dla osób, które dysponują bezpiecznym podpisem elektronicznym. Gwarantuje natychmiastowy dostęp do pełnej funkcjonalności portalu, bez konieczności wizyty w TJO. Przed rozpoczęciem rejestracji należy przygotować zestaw do podpisu elektronicznego.

 

W celu rejestracji profilu należy:

 

• W oknie „Zarejestruj się w eZUS” nacisnąć przycisk „Kwalifikowany podpis elektroniczny”.

 

rejestracja_podpis_elektroniczny

 

Po wyświetleniu przez aplikację okna „Rejestracja przez kwalifikowany podpis elektroniczny" należy poczekać aż certyfikat zostanie wczytany, po czym nacisnąć przycisk "Podpisz oświadczenie".

 

rejestracja_kwalifkowany_pe

 

Zostanie wyświetlone okno wczytanego certyfikatu.

 

rejestracja_wczytanie_certyfikatu

 

Po naciśnięciu przycisku „Wybierz” pojawi się okno do wprowadzenia PINu.

 

rejestracja_PIN_cert

 

• W przypadku, gdy podpis elektroniczny utracił swą ważność lub też występują problemy z czytnikiem lub oprogramowaniem aplikacja wyświetli odpowiedni komunikat:

 

RIU_certyfikat_niepomyslna_rej

 

• Kolejną przyczyną błędu podczas zakładania profilu zaufanego za pomocą podpisu kwalifikowanego może być fakt, iż dany profil został już utworzony. W takiej sytuacji aplikacja poinformuje o tym fakcie użytkownika za pomocą odpowiedniego komunikatu.

 

RIU_certyfikat_niepomyslna_rej2

 

Po pomyślnym wczytaniu certyfikatu wyświetli się formularz rejestracji profilu.

 

• Na formularzu rejestracji nowego profilu należy uzupełnić sekcje związane z danymi identyfikacyjnymi i kontaktowymi (drugie imię, numer telefonu komórkowego, adres e-mail). W przypadku danych kontaktowych należy je powtórzyć. Numer PESEL oraz imię i nazwisko, a także data urodzenia zostaną automatycznie uzupełnione na podstawie danych z certyfikatu.

 

rejestracja_dane_z_puap

 

• Następnie należy ustawić hasło do konta.

 

warning Hasło do portalu powinno składać się z co najmniej 12 znaków (w tym z wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych). Nie może składać się z imienia, nazwiska, numeru PESEL ani daty urodzenia.

 

• Aby zaakceptować regulamin, należy zapoznać się z Regulaminem.

 

regulamin_eZUS_przejdz

 

regulamin_eZUS

 

• Zaznaczyć pierwszy check-box:

– Znam Regulamin

 

• Zaznaczenie drugiego check-boxa jest opcjonalne:

– Wyrażam zgodę na otrzymywanie...

 

regulamin_pierwszy_check-box

 

• Następnie należy kliknąć w przycisk „Dalej”.

 

• Kolejnym krokiem jest weryfikacja kanału kontaktowego. Wprowadzony w formularzu adres e-mail/numer telefonu należy zweryfikować poprzez wprowadzenie kodu weryfikacji, który został wysłany w wiadomości e-mail/SMS.

 

rejestracja_drugi_krok

 

• Aplikacja wyświetla informację o poprawnym zakończeniu rejestracji nowego profilu. Na adres email (lub numer telefonu komórkowego) zostaje wysłana informacja z loginem do nowo utworzonego profilu.

 

rejestracja_pomyslna_puap

 

 

warning Aby uzyskać dostęp do profilu płatnika należy do jednostki ZUS dostarczyć pisemne upoważnienie wydane przez płatnika. Pracownik ZUS na podstawie powyższego przypisze je do profilu. Odstępstwem jest sytuacja, gdy osoba zakładająca profil jest jednocześnie płatnikiem tzn. prowadzi własną działalność gospodarczą, należy wtedy zaznaczyć opcję „Tak” w pytaniu „Jesteś komornikiem lub płatnikiem?” oraz wpisać NIP.