Złóż wniosek Rodzina 500+ i Dobry Start przez PUE ZUS

Jeśli chcesz złożyć wniosek za pomocą PUE ZUS, musisz mieć konto na PUE ZUS. Jeśli jeszcze nie masz konta na PUE ZUS - sprawdź jak je założyć.

Krok 1 - przygotuj się do złożenia wniosku

Jeżeli chcesz otrzymywać świadczenie na rachunek bankowy - przygotuj nr tego rachunku.

Ważne!
Jeśli chcesz dołączyć do wniosku załączniki skorzystaj z poniższych wskazówek:

  • Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku załącznika do wniosku nie może przekroczyć 1MB.
  • Maksymalny łączny rozmiar pliku wniosku i wszystkich plików załączników do wniosku nie może przekroczyć 3,5 MB.
  • Możesz dołączyć do wniosku maksymalnie 5 plików.
  • Nazwy plików nie mogą zawierać polskich znaków diakrytycznych (np. ą, ę, ż, ź), białych znaków i znaków specjalnych. Nazwy plików muszą być unikalne w ramach pojedynczego wniosku.
  • Format plików - .png, .jpg, .pdf

Krok 2 – zaloguj się na PUE ZUS

Aby złożyć wniosek zaloguj się na swoim profilu na PUE. Aby zalogować się na swój profil na PUE, na stronie internetowej ZUS wybierz sposób logowania. Na PUE można logować się za pomocą loginu i hasła. Możesz również logować się przy użyciu profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego (certyfikatu) lub przez bankowość elektroniczną. Sprawdź które banki oferują taką usługę.

Krok 3 – wypełnij wniosek na PUE ZUS

Wnioski możesz wypełnić w sekcji Ubezpieczonego lub Świadczeniobiorcy.

Wniosek o świadczenie z programu „Rodzina 500+" znajdziesz w zakładce "Rodzina 500+"-> Utwórz nowy wniosek w MENU po lewej stronie.

Wniosek o świadczenie z programu "Dobry Start" znajdziesz w zakładce "Dobry Start" -> Utwórz nowy wniosek w MENU po lewej stronie.

Wnioski możesz też wyszukać w zakładce Usługi lub w Dokumentach roboczych w skrzynce Dokumenty i wiadomości.

Wnioski przygotowaliśmy w formie intuicyjnych kreatorów, co ułatwi Ci wypełnienie wniosku. Kreator uzupełni automatycznie Twoje dane osobowe i adresowe.

Kreatory dla tych wniosków zawierają liczne podpowiedzi dotyczące sposobu wypełnienia oraz słowniki ułatwiające poprawne uzupełnienie treści (słownik organów właściwych, stanów cywilnych). Poszczególne pola są sprawdzane przez system pod kątem poprawności ich wypełnienia.

Po wypełnieniu wniosku zapisz go a następnie wyślij. Jeżeli chcesz zachować możliwość dostępu do treści wniosku, przed jego wysłaniem, zapisz wniosek w swoim komputerze poprzez zastosowanie opcji „Eksportuj". 

Krok 4 – podpisz i wyślij wniosek na PUE ZUS

Wniosek na PUE można podpisać jednym z trzech sposobów:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • profilem zaufanym ePUAP,
  • profilem PUE.

Jeśli chcesz podpisać wniosek profilem PUE kliknij „podpisz profilem PUE". Podpisu profilem PUE nie musisz odrębnie pozyskiwać.

Gdy wyślesz wniosekna swoje konto na PUE dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia czyli informację o tym, że przyjęliśmy Twój wniosek. Urzędowe poświadczenie przedłożenia tworzymy automatycznie i udostępniamy je w menu Dokumenty i wiadomości na PUE ZUS.

Ważne!
Od tego momentu podgląd dokumentu oraz jego wydruk z poziomu PUE ZUS nie będzie już możliwy.Dane dotyczące wniosku i załączników usuniemy niezwłocznie po wystawieniu potwierdzenia złożenia wniosku.

Wniosek, który wyślesz za pośrednictwem PUE ZUS przekażemy przez system Emp@tia do urzędu, który zajmie się Twoją sprawą.

W ciągu kilku dni na adres e-mail, który podałeś we wniosku dostaniesz potwierdzenie (urzędowe poświadczenie odbioru), że Twój wniosek przyjął urząd, który zajmie się Twoją sprawą. Potwierdzenie otrzymasz z adresu upo@mrpips.gov.pl.

Dalsze postępowanie realizuje w formie pisemnej urząd, który zajmie się Twoją sprawą, co oznacza, że ewentualny kontakt z Tobą w sprawie wniosku nie będzie odbywał się za pośrednictwem PUE ZUS.