Złóż wniosek Rodzina 500+ i Dobry Start przez PUE ZUS

Jeśli chcesz złożyć wniosek za pomocą PUE ZUS, musisz mieć konto na PUE ZUS. Jeśli jeszcze nie masz konta na PUE ZUS - sprawdź jak założyć konto na PUE ZUS.

Krok 1 - przygotuj się do złożenia wniosku

Jeżeli chcesz otrzymywać świadczenie na rachunek bankowy - przygotuj nr tego rachunku.

Ważne!
Jeśli chcesz dołączyć do wniosku załączniki skorzystaj z poniższych wskazówek:

  • Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku załącznika do wniosku nie może przekroczyć 1MB.
  • Maksymalny łączny rozmiar pliku wniosku i wszystkich plików załączników do wniosku nie może przekroczyć 3,5 MB.
  • Możesz dołączyć do wniosku maksymalnie 5 plików.
  • Nazwy plików nie mogą zawierać polskich znaków diakrytycznych (np. ą, ę, ż, ź), białych znaków i znaków specjalnych. Nazwy plików muszą być unikalne w ramach pojedynczego wniosku.
  • Format plików - .png, .jpg, .pdf

Krok 2 – zaloguj się na PUE ZUS

Aby złożyć wniosek zaloguj się na swoim profilu na PUE. Aby zalogować się na swój profil na PUE, na stronie internetowej ZUS wybierz sposób logowania. Na PUE można logować się za pomocą loginu i hasła. Możesz również logować się przy użyciu profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego (certyfikatu) lub przez bankowość elektroniczną. Sprawdź które banki oferują taką usługę.

Krok 3 – wypełnij wniosek na PUE ZUS

Wnioski możesz wypełnić w sekcji Ubezpieczonego lub Świadczeniobiorcy.

Wniosek o świadczenie z programu „Rodzina 500+" znajdziesz w zakładce "Rodzina 500+"-> Utwórz nowy wniosek w MENU po lewej stronie.

Wniosek o świadczenie z programu "Dobry Start" znajdziesz w zakładce "Dobry Start" -> Utwórz nowy wniosek w MENU po lewej stronie.

Wnioski możesz też wyszukać w zakładce Usługi lub w Dokumentach roboczych w skrzynce Dokumenty i wiadomości.

Wnioski przygotowaliśmy w formie intuicyjnych kreatorów, co ułatwi Ci wypełnienie wniosku. Kreator uzupełni automatycznie Twoje dane osobowe i adresowe.

Kreatory dla tych wniosków zawierają liczne podpowiedzi dotyczące sposobu wypełnienia oraz słowniki ułatwiające poprawne uzupełnienie treści (słownik organów właściwych, stanów cywilnych). Poszczególne pola są sprawdzane przez system pod kątem poprawności ich wypełnienia.

Po wypełnieniu wniosku zapisz go a następnie wyślij. Jeżeli chcesz zachować możliwość dostępu do treści wniosku, przed jego wysłaniem, zapisz wniosek w swoim komputerze poprzez zastosowanie opcji „Eksportuj". 

Krok 4 – podpisz i wyślij wniosek na PUE ZUS

Wniosek na PUE możesz podpisać na jeden z czterech sposobów:

  • płatnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • bezpłatnym profilem zaufanym gov.pl,
  • podpisem osobistym, jeśli masz nowy dowód osobisty, czyli e-dowód,
  • bezpłatnym profilem PUE – jeśli masz konto na PUE.

Aby podpisać wniosek za pomocą profilu PUE, kliknij „podpisz profilem PUE”.

Ważne!
Od momentu, gdy otrzymasz nasze potwierdzenie przyjęcia Twojego wniosku, stracisz możliwość jego podglądu i wydruku  z poziomu PUE ZUS

Wniosek, który wyślesz przez PUE ZUS, trafi do urzędu, który zajmie się Twoją sprawą.

W ciągu kilku dni otrzymasz informację – na adres e-mail, który podasz w swoim wniosku – że jest przyjęty przez urząd, który zajmie się Twoją sprawą. Potwierdzenie otrzymasz z adresu upo@mrips.gov.pl.

To oznacza, że od tej pory twoją sprawą zajmie się Twój urząd (miasta lub gminy), a nie ZUS.