Breadcrumb

Zmiana warunków decyzji o odroczeniu terminu płatności należności likwidowanego funduszu alimentacyjnego z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń

Zmiana warunków decyzji o odroczeniu terminu płatności należności likwidowanego funduszu alimentacyjnego z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Wniosek, w którym podajesz:

    • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko, identyfikator PESEL (a w przypadku braku PESEL podaj serię i numer innego dokumentu), telefon, adres do korespondencji, numer konta W0;
    • datę i numer decyzji o odroczeniu terminu płatności należności z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, której dotyczy Twój wniosek;
    • Twoją propozycję terminu zapłaty odroczonych należności;
    • uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie spłacić należności w terminie wskazanym w decyzji o odroczeniu terminu płatności;
    • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.

    Możesz skorzystać z naszego formularza RAB.

    Inne dokumenty:

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej (ROW).

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.

    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie, przez cały okres obowiązywania ulgi.
    Zmiana warunków decyzji może dotyczyć tylko tych należności, których termin płatności jeszcze nie upłynął.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres placówki ZUS
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w ramach spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w każdej naszej placówce 
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół
    • wysłać za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS, np. na formularzu POG.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie

    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są okoliczności, które uzasadniają zmianę terminu płatności. Sprawdzamy też, czy będziesz w stanie spłacić należności w nowym terminie.
    Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ takie czynniki, jak:

    • wysokość Twojego zadłużenia,
    • Twoja sytuacja rodzinna i materialna oraz
    • Twoja dotychczasowa współpraca przy spłacie należności.

    Jeśli rozpatrzymy Twój wniosek pozytywnie, wydamy decyzję zmieniającą poprzednią decyzję o odroczeniu terminu płatności należności z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Wysokość odsetek pozostaje bez zmian (są naliczane na dzień złożenia pierwszego wniosku o odroczenie należności). 

    Termin rozpatrzenia

    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz odwołać się od naszej decyzji do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych właściwego ze względu na Twoje miejsce zamieszkania.
    Złóż pismo w dwóch egzemplarzach, za pośrednictwem placówki ZUS, która wydała decyzję. Możesz też odwołać się podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół. Masz na to miesiąc od dnia, w którym otrzymasz naszą decyzję.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie (również na e-wizytę)
    • Centrum Kontaktu Klientów ZUS
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • e-mailem: cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323)

Zmiana warunków decyzji o odroczeniu terminu płatności należności likwidowanego funduszu alimentacyjnego z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń