Działalność w kilku państwach
23 April 2015
Zgodnie z art. 13 ust. 2 osoba, która normalnie wykonuje pracę na własny rachunek w dwóch lub więcej państwach członkowskich podlega:
- ustawodawstwu państwa członkowskiego, w którym ma miejsce zamieszkania, jeżeli wykonuje znaczną część pracy w tym państwie,
- ustawodawstwu państwa członkowskiego, w którym znajduje się centrum zainteresowania dla jej działalności, jeżeli osoba ta nie zamieszkuje w jednym z państw członkowskich, w którym wykonuje ona znaczną część swej pracy.
Do celów stosowania art. 13 ust. 2 rozporządzenia 883/2004 osoba, która "normalnie wykonuje pracę na własny rachunek w dwóch lub w więcej państwach członkowskich", oznacza w szczególności osobę, która równocześnie lub na zmianę wykonuje jeden rodzaj lub więcej odrębnych rodzajów pracy na własny rachunek, niezależnie od charakteru tej pracy, w dwóch lub więcej państwach członkowskich (art. 14 ust. 6 rozporządzenia 987/2009).
Znaczna część działalności na własny rachunek wykonywana w państwie członkowskim oznacza znaczną pod względem ilościowym część pracy najemnej lub pracy na własny rachunek wykonywanej w tym państwie członkowskim, przy czym nie musi to być koniecznie największa część tej pracy.
W celu określenia, czy znaczna część pracy jest wykonywana w danym państwie członkowskim, należy uwzględnić następujące kryteria orientacyjne:
- obrót,
- czas pracy,
- liczba świadczonych usług,
- dochód.
W ramach ogólnej oceny, spełnienie powyższych kryteriów w proporcji mniejszej niż 25% tych kryteriów wskazuje, że znaczna część pracy nie jest wykonywana w danym państwie członkowskim.
  Przykład:
  
 Osoba prowadzi działalność na własny rachunek na terenie
  Polski, Belgii oraz Francji, natomiast jej miejsce zamieszkania
  znajduje się w Polsce. Obroty uzyskiwane w związku z prowadzoną
  działalnością kształtują się następująco - 35% w Polsce, 10% w Belgii
  i pozostałe 55% we Francji. W tej sytuacji osoba będzie podlegała
  polskiemu ustawodawstwu, ponieważ znaczna część obrotów uzyskiwana
  jest na terenie Polski, tj. państwa miejsca zamieszkania.
Do celów stosowania art. 13 ust. 2 lit. b) rozporządzenia 883/2004 "centrum zainteresowania" dla działalności osoby wykonującej działalność na własny rachunek określa się z uwzględnieniem wszystkich aspektów jej działalności zawodowej, a zwłaszcza miejsca, w którym znajduje się jej stałe miejsce prowadzenia działalności, zwyczajowego charakteru lub okresu trwania wykonywanej działalności, liczby świadczonych usług oraz zamiaru tej osoby wynikającego ze wszystkich okoliczności (art. 14 ust. 9 rozporządzenia 987/2009).
Tryb ustalania ustawodawstwa dla osób aktywnych zawodowo w dwóch lub w kilku państwach członkowskich
Osoby aktywne zawodowo jednocześnie w dwóch lub w kilku państwach
  członkowskich UE w okresie rozpoczynającym się od (lub następującym
  po) 01.05.2010 r., w celu ustalenia ustawodawstwa powinny skontaktować
  się z instytucją państwa miejsca zamieszkania. 
 Dotyczy to
  następujących sytuacji:
- wykonywania pracy najemnej w dwóch lub więcej państwach członkowskich,
- wykonywania pracy na własny rachunek w dwóch lub więcej państwach członkowskich,
- wykonywania pracy najemnej i pracy na własny rachunek w dwóch lub więcej państwach członkowskich.
W opisanych powyżej sytuacjach, instytucja miejsca zamieszkania jest zawsze właściwa do ustalenia ustawodawstwa, któremu taka osoba będzie podlegała. Procedura ustalania ustawodawstwa jest określona przez przepisy art. 16 rozporządzenia 987/2009, tj. rozporządzenia wykonawczego, określającego reguły postępowania w przypadku stosowania rozporządzenia 883/2004.
Zgodnie z tą procedurą, instytucja miejsca zamieszkania dokonuje ustalenia ustawodawstwa mającego zastosowanie w stosunku do osoby wykonującej pracę w kilku państwach. Takie wstępne określenie mającego zastosowanie ustawodawstwa ma charakter tymczasowy. Instytucja ta informuje wyznaczone instytucje każdego państwa członkowskiego, w którym wykonywana jest praca, a także instytucje państwa członkowskiego w którym znajduje się siedziba lub miejsce prowadzenia działalności przedsiębiorstwa zatrudniającego pracownika, o swoim tymczasowym określeniu.
Tymczasowe określenie mającego zastosowanie ustawodawstwa, staje się ostateczne w terminie dwóch miesięcy od momentu kiedy instytucja, która dokonała ustalenia poinformuje o swoim ustaleniu instytucje zainteresowanych państw członkowskich. Jeśli żadna z instytucji, które zostały poinformowane, nie zgłosi przed upływem 2 miesięcy instytucji miejsca zamieszkania, wątpliwości co do treści ustalenia, a także nie poinformuje o swojej odmiennej opinii w tej kwestii, ustawodawstwo tymczasowe staje się ostateczne.
Instytucja właściwa państwa członkowskiego, którego ustawodawstwo zostało tymczasowo lub ostatecznie określone jako mające zastosowanie, niezwłocznie informuje o tym osobę zainteresowaną.
  Przykład:
  
 Osoba prowadzi działalność na własny rachunek jednocześnie na
  terenie Francji i Niemiec. Jej miejsce zamieszkania znajduje się w
  Polsce, gdzie osoba ta nie prowadzi żadnej działalności. Centrum
  zainteresowania dla jej działalności znajduje się we Francji. Ponieważ
  jednak osoba ta zamieszkuje w Polsce, powinna poinformować jednostkę
  terytorialną ZUS właściwą terytorialnie ze względu na swoje miejsce
  zamieszkania w Polsce. ZUS dokona ustalenia właściwego ustawodawstwa i
  poinformuje o swoim ustaleniu osobę zainteresowaną oraz instytucje
  francuską i niemiecką. W tej sytuacji zastosowanie będzie miało
  ustawodawstwo francuskie, ze względu na to, iż znacząca część
  działalności nie jest prowadzona w państwie miejsca zamieszkania, a
  więc w Polsce, natomiast na terenie Francji znajduje się centrum
  zainteresowania dla prowadzonej działalności. W tej sytuacji
  instytucja francuska będzie właściwa do ewentualnego poświadczenia
  zaświadczenia A1.
Jeśli ZUS, jako instytucja państwa miejsca zamieszkania, a więc
  instytucja właściwa do ustalenia ustawodawstwa stwierdzi, że polskie
  ustawodawstwo ma w danym przypadku zastosowanie, niezwłocznie
  informuje o tym osobę zainteresowaną lub pracodawcę tej osoby.
  Instytucja może zrobić to za pomocą pisma lub zaświadczenia A1
  zaświadczającego o ustawodawstwie właściwym. 
 O ile jednostka
  terenowa ZUS miejsca zamieszkania dysponuje wszystkimi niezbędnymi
  informacjami do wydania zaświadczenia A1, wystawi to zaświadczenie w
  celu poinformowania osoby zainteresowanej o ustawodawstwie mającym do
  niej zastosowanie.
  Przykład:
  
 Osoba wykonuje pracę najemną na rzecz tego samego pracodawcy na
  terenie Polski, Holandii i Niemiec. Praca wykonywana jest przez 30%
  czasu w Polsce, przez 50% czasu w Holandii i przez pozostałe 20% czasu
  w Niemczech. Miejsce zamieszkania tej osoby znajduje się w Polsce.
  Osoba ta powinna poinformować instytucję miejsca zamieszkania, a więc
  jednostkę terytorialną ZUS właściwą terytorialnie ze względu na
  miejsce zamieszkania w Polsce, o swojej sytuacji. ZUS dokonuje
  tymczasowego ustalenia ustawodawstwa właściwego i informuje o swoim
  ustaleniu osobę zainteresowaną oraz instytucję holenderską i
  niemiecką. Ponieważ znaczna część pracy wykonywana jest w Polsce, a
  więc w państwie zamieszkania, osoba ta będzie podlegała ustawodawstwu polskiemu.
Praca o charakterze marginalnym
Przy określaniu ustawodawstwa w sytuacjach regulowanych przez art. 13 rozporządzenia podstawowego nie jest brana pod uwagę praca o charakterze marginalnym (art. 14 ust. 5b rozporządzenia wykonawczego). Praca o marginalnym charakterze to praca, która jest stała, ale ma niewielkie znaczenie pod względem czasu oraz zysku ekonomicznego. Zaleca się, aby przyjąć wskaźnik, zgodnie z którym za pracę o marginalnym charakterze uznawać będzie się pracę zajmującą mniej niż 5% regularnego czasu pracy pracownika i/lub przynoszącą mniej niż 5% jego całkowitego wynagrodzenia.
  Przykład:
  
 Pracownik polskiego przedsiębiorstwa wykonuje na rzecz tego
  pracodawcy w Polsce oraz Niemczech. Praca w Polsce stanowi mniej niż
  5% całkowitego czasu pracy pracownika. W takim przypadku, praca w
  Polsce będzie uznana za pracę o marginalnym charakterze, a w
  konsekwencji pracownik nie będzie uznany za wykonującego pracę w dwóch
  lub kilku państwach członkowskich i nie jest objęty zakresem art. 13
  ust. 1 rozporządzenia podstawowego. Pracownik taki, w celu ustalenia
  ustawodawstwa będzie traktowany tak, jakby wykonywał pracę w tylko
  jednym państwie. Właściwe wobec niego będzie ustawodawstwo niemieckie,
  na podstawie art. 11 ust. 3a) rozporządzenia 883/2004.
 Wymóg
  ustalania marginalnego charakteru pracy dotyczy wszystkich sytuacji
  objętych regulacją art. 13 rozporządzenia podstawowego.
Dowiedz się więcej na temat świadczenia usług w innych krajach UE na portalu biznes.gov.pl.