Breadcrumb

Zmiana warunków decyzji o odroczeniu terminu płatności należności likwidowanego funduszu alimentacyjnego z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń

Zmiana warunków decyzji o odroczeniu terminu płatności należności likwidowanego funduszu alimentacyjnego z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Wniosek, w którym podajesz:

    • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko, identyfikator (PESEL), telefon, adres do korespondencji, numer konta W0
    • datę i numer decyzji o odroczeniu terminu płatności należności z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, której dotyczy Twój wniosek
    • Twoją propozycję terminu zapłaty odroczonych należności
    • uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie spłacić należności w terminie wskazanym w decyzji o odroczeniu terminu płatności
    • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.

    Możesz skorzystać z naszego formularza RAB.

    Inne dokumenty:

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej (ROW)
    • zeznanie podatkowe za ostatni rok (jeśli je składałeś) – gdy starasz się o odroczenie terminu płatności na okres powyżej 6 miesięcy.

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.

    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie, przez cały okres obowiązywania ulgi.
    Zmiana warunków decyzji może dotyczyć tylko tych należności, których termin płatności jeszcze nie upłynął.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres placówki ZUS
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w ramach spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w biurze podawczym w każdej placówce ZUS
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie

    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są okoliczności, które uzasadniają zmianę terminu płatności. Sprawdzamy też, czy będziesz w stanie spłacić należności w nowym terminie.
    Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ takie czynniki, jak: wysokość Twojego zadłużenia, Twoja sytuacja rodzinna i materialna oraz Twoja dotychczasowa współpraca przy spłacie należności.
    Jeśli rozpatrzymy Twój wniosek pozytywnie, wydamy decyzję zmieniającą poprzednią decyzję o odroczeniu terminu płatności należności z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Wysokość odsetek pozostaje bez zmian (są naliczane na dzień złożenia pierwszego wniosku o odroczenie należności). Do czasu wydania decyzji należności, które są objęte odroczeniem, musisz spłacić na dotychczasowych warunkach.

    Termin rozpatrzenia

    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz odwołać się od naszej decyzji do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych właściwego ze względu na Twoje miejsce zamieszkania.
    Złóż pismo w dwóch egzemplarzach, za pośrednictwem placówki ZUS, która wydała decyzję. Możesz też odwołać się podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół. Masz na to miesiąc od dnia, w którym otrzymasz naszą decyzję.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie
    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1952, z późn. zm.)

Zmiana warunków decyzji o odroczeniu terminu płatności należności likwidowanego funduszu alimentacyjnego z tytułu bezpodstawnie pobranych świadczeń