Ścieżka nawigacji

Pomoc dla poszkodowanych w powodzi - odroczenie terminu opłaty składek - pytania i odpowiedzi

Pomoc dla poszkodowanych w powodzi - odroczenie terminu opłaty składek - pytania i odpowiedzi

  • Rozwiń menu Zwiń menu Czy dla wszystkich zarejestrowanych na obszarze klęski żywiołowej?

    Nowy termin płatności składek za okres od sierpnia do grudnia 2024 r., wyznaczony na , 15 września 2025 r. (o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi), dotyczy wyłącznie płatników poszkodowanych w wyniku powodzi.

    Poszkodowany to, zgodnie z ustawą, osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z nieruchomości lub lokalu, którą lub który posiada. Samo to, że firma jest zarejestrowana na terenie objętym klęską żywiołową, nie uprawnia jej więc do skorzystania z nowego terminu płatności składek.

  • Rozwiń menu Zwiń menu Co, jeśli ktoś ma firmę zarejestrowaną w Warszawie lub Poznaniu, ale działalność lub część działalności prowadził na zalanym ternie i doznał szkód?

    Taka osoba może skorzystać z pomocy, jeśli miejsca prowadzenia działalności są zgłoszone do odpowiednich rejestrów np. CEIDG, KRS i jeśli jest poszkodowana w powodzi w rozumieniu zapisów ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

  • Rozwiń menu Zwiń menu Czy będzie jakieś rozróżnienie ze względu na kody PKD?

    Nie będzie rozróżnienia ze względu na kody PKD. Aby skorzystać z nowego terminu płatności składek płatnik musi być poszkodowanym w rozumieniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Rodzaj prowadzonej działalności nie ma znaczenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu Czy przy wypełnianiu wniosku RWS o wakacje składkowe wystarczające będzie załączenie wydruku pomocy z SUDOP?

    W celu potwierdzenia otrzymanej pomocy konieczne jest wypełnienie we wniosku oświadczenia lub załączenia do wniosku zaświadczenia/zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis.

    Załącznikiem o udzielonej pomocy de minimis nie jest wydruk z sytemu udostępniania danych o pomocy publicznej - SUDOP. Musi to być zaświadczenie/a o pomocy de minimis wydane przez organ udzielający pomocy.

  • Rozwiń menu Zwiń menu W jaki sposób mogę dosłać załączniki do złożonego wniosku RWS?

    Jeżeli do złożonego już wniosku RWS wymagane jest dodanie załącznika dowolnej treści, należy skorzystać z opcji doślij załącznik. Ścieżka na PUE/eZUS: Płatnik -> Dokumenty i wiadomości -> Dokumenty wysłane. Należy zaznaczyć wniosek RWS, do którego chcemy dosłać załącznik i kliknąć w kafelek „Doślij załącznik”, znajdujący się na dole strony. Następnie wybieramy rodzaj załącznika „plik” i klikamy „Dodaj załącznik”. W kolejnym kroku wybieramy „Dodaj załączniki…” i wskazujemy pliki z dysku komputera. Maksymalny rozmiar załącznika wynosi 1024 KB. Ostatnim krokiem jest wysyłka dokumentu wraz z załącznikami do ZUS, poprzez przycisk „Wyślij” na dole strony.