Breadcrumb

Pismo ogólne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (POG)

Pismo ogólne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (POG)

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Każdego klienta ZUS lub jego pełnomocnika, który ma dostęp do portalu PUE/eZUS.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Pismo ogólne POG możesz nam przekazać w dowolnym momencie, jeśli:

    • chcesz złożyć nowy wniosek,
    • uzupełnić już złożony wniosek lub
    • załatwić elektronicznie inną sprawę w ZUS.

    Wypełnij ten formularz:

    • tylko wtedy, gdy nie ma formularza przeznaczonego do załatwienia Twojej konkretnej sprawy,
    • jeśli chcesz załatwić nietypową sprawę, np. napisać wyjaśnienia, złożyć zażalenie, skargę, podanie lub odwołanie.

    Pismo ogólne POG możesz wykorzystać w sytuacji, gdy chcesz elektronicznie złożyć wniosek lub dokument do ZUS, a na PUE/eZUS nie ma odpowiedniego formularza. Informacja o tym pojawia się również w formie komunikatu, po tym jak otworzysz formularz POG na PUE/eZUS.

    Jeżeli dla danej sprawy przewidziany jest określony wzór elektroniczny pisma, skorzystaj z niego. Dzięki temu Twoje pismo zostanie skutecznie doręczone. Jeśli złożysz wniosek ogólny POG w sprawie, dla której na PUE/eZUS jest opublikowany wzór elektroniczny pisma, może się okazać, że musisz ponownie złożyć wniosek lub dokument na właściwym formularzu elektronicznym – mimo że wcześniej otrzymaliśmy już od Ciebie w tej sprawie pismo ogólne POG. 

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK WYPEŁNIĆ DOKUMENT?

    W POG:

    • wskaż rodzaj pisma: decyzja, informacja, inne pismo, odwołanie, opinia, podanie, postanowienie, skarga, wezwanie, wniosek, zaświadczenie, zawiadomienie, zażalenie,
    • podaj tytuł pisma,
    • opisz sprawę.

    Jeśli w piśmie z ZUS został wskazany numer sprawy, przy wysyłaniu odpowiedzi za pośrednictwem PUE/eZUS wpisz ten numer w piśmie ogólnym POG.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Pismo możesz podpisać i wysłać elektronicznie przez PUE/eZUS na formularzu POG. Do pisma możesz dołączyć załączniki, które pomogą w obsłudze sprawy.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    ZUS załatwi sprawę w miarę możliwości jak najszybciej, po tym jak dokument trafi do obsługi przez pracownika.

    Terminy załatwiania wniosków lub spraw, których dotyczy pismo ogólne POG, wynikają z przepisów prawa. Szczegółowe informacje znajdziesz w karcie usług odnoszącej się do wniosku lub sprawy, których dotyczy pismo ogólne POG.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Co do zasady od odpowiedzi na pismo ogólne POG nie możesz się odwołać.

    Jeśli sprawa, która została opisana we wniosku POG lub której POG dotyczy, wiąże się z wydaniem decyzji przez ZUS, możesz się od takiej decyzji odwołać. Upewnij się, czy zgodnie z przepisami prawa przysługuje Ci odwołanie. Szczegółowe informacje znajdziesz w karcie usług odnoszącej się do wniosku lub sprawy, których dotyczy pismo ogólne POG.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy pracowników ZUS:

    • w Centrum Kontaktu Klientów ZUS (CKK)
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • za pośrednictwem e-mail cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00