Breadcrumb

Pełnomocnictwo – udzielenie/zmiana zakresu

Pełnomocnictwo – udzielenie/zmiana zakresu

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby, która chce upoważnić inną osobę fizyczną do załatwiania spraw w ZUS w swoim imieniu. Odnosi się do reprezentacji:

    • osoby fizycznej,
    • osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • PEL – pełnomocnictwo do załatwiania spraw w Twoim imieniu (możesz skorzystać z naszego formularza),
    • PEL-Z załącznik – jeśli reprezentujesz spółkę, która ma wielu przedstawicieli, dołącz go do formularza PEL,
    • PEL-K – upoważnienie do reprezentowania Ciebie jako płatnika składek w trakcie kontroli ZUS.

    Załącznik powinni podpisać wszyscy przedstawiciele, którzy udzielają pełnomocnictwa. Możesz wysłać go przez PUE/eZUS wraz z zawartymi w nim elektronicznymi podpisami (instrukcja "Jak podpisać elektronicznie załącznik PEL-Z i wysłać go przez PUE ZUS” – plik doc 3,4 mb).

    Jeśli udzielasz pełnomocnictwa w imieniu firmy lub instytucji (także osoby lub jednostki organizacyjnej), dołącz dokument, z którego będzie wynikało, na jakich zasadach reprezentujesz podmiot, w którego imieniu udzielasz pełnomocnictwa, i w którym będziesz wskazany jako osoba uprawniona do reprezentacji. Dokument musi być aktualny na dzień udzielenia pełnomocnictwa i przedłożenia go w ZUS.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Pełnomocnictwo możesz złożyć, gdy chcesz:

    • ustanowić swojego pełnomocnika,
    • zmienić zakres udzielonego wcześniej pełnomocnictwa.

    Jeśli chcesz tylko ograniczyć lub rozszerzyć zakres udzielonego wcześniej pełnomocnictwa, wystarczy, że ponownie wypełnisz formularz PEL i wskażesz cały zakres, który ma od tej pory obowiązywać (nie musisz składać odwołania pełnomocnictwa).

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Pełnomocnictwo możesz:

    • wysłać elektronicznie przez PUE/eZUS na formularzu PEL, z własnej roli na Twoim profilu jako osoby fizycznej (Ubezpieczony, Płatnik, Świadczeniobiorca). Konto PUE/eZUS zawsze jest przypisany do osoby fizycznej (nigdy do osoby prawnej).
    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek,
    • złożyć osobiście w formie papierowej w każdej naszej placówce.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    ZUS załatwi sprawę w miarę możliwości jak najszybciej, po tym jak dokument trafi do obsługi przez pracownika.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Nie możesz się odwołać, ponieważ w sprawie nie jest wydawana decyzja.

    Osoba wskazana jako pełnomocnik nie musi się zgadzać na bycie pełnomocnikiem i nie musi korzystać ze swoich kompetencji. Może wówczas sama odwołać pełnomocnictwo na formularzu PEL-O. Sprawdź kartę usług zatytułowaną „Odwołanie pełnomocnictwa”.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Możesz skorzystać z pomocy pracowników ZUS:

    • w Centrum Kontaktu Klientów ZUS (CKK)
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • za pośrednictwem e-mail cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00