Prezes ZUS dla "Rzeczpospolitej"
24 June 2024
Jakie priorytety wyznaczył Pan jako nowy prezes ZUS tej instytucji?
Przede wszystkim chcielibyśmy wspomóc pracę pracowników sztuczną inteligencją. Od razu uspokajam, że nie chcę, aby zastąpiła ona ludzi. Ma ich wspierać w codziennej pracy.
W jaki sposób?
Chciałbym, aby ZUS w najbliższych latach zaczął wykorzystywać sztuczną inteligencję w polityce antyfraudowej, np. poprzez automatyczną weryfikację osób lub podmiotów w wielu źródłach w celu uniknięcia nadużyć. Wystarczy wyobrazić sobie, że ZUS przetwarza miliardy danych, w tym np. 26 mln zwolnień lekarskich rocznie. Dziś już wykorzystywane są algorytmy analityczne do typowania płatników składek do kontroli. Następnym krokiem powinno być zatem wykorzystanie sztucznej intelifencji w innych obszarach.
Oczywiście nie możemy skorzystać z takich narzędzi jak Copilot czy ChatGPT gdyż ZUS jest instytucją publiczną i nie może wysyłać do Stanów Zjednoczonych danych osobowych polskich obywateli. Ale będziemy wykorzystywali takie modele, które spełniają wymagania prawne i mogą być wykorzystane w naszej wewnętrznej chmurze.
Sztuczna inteligencja mogłaby wspomagać pracowników w prostych czynnościach administracyjnych. Przykładowo w wydawaniu decyzji w nieskomplikowanych sprawach, w języku przyjaznym obywatelowi.
Czym jeszcze Pan się zamierza zająć?
Planujemy niedługo odświeżyć też inferfejs Platformy Usług Elektronicznych ( PUE) ZUS. Chcemy poprawić w ten sposób jego intuicyjność i działanie, unowocześnić wygląd i doprowadzić do standardu zgodnego z serwisem www.gov.pl. Oznacza to jeszcze bardziej intuicyjny układ nawigacyjny portalu. Planujemy rozbudować niektóre funkcje, w tym kreatory wniosków , czy samodzielne pobieranie zaświadczeń z konta. Ma być on też przyjazny osobom niepełnosprawnym poprzez zastosowanie standardów dostępności cyfrowej WCAG2. Chcemy też przebudować formularze, aby zaciągały dane, które dotyczą klienta i cała sprawa byłaby rozpatrywana wyłącznie w formie elektronicznej.