Sąd Okręgowy oddalił skargę Konsorcjum Comarch
5 września 2024
Skarga Konsorcjum Comarch dotyczyła postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na "świadczenie usług wsparcia eksploatacji i utrzymania Kompleksowego Systemu Informatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych".
Zarzuty opisane w skardze odnosiły się do braku podziału zamówienia na części, braku płatności za okres przejściowy (12 miesięcy pomiędzy zawarciem umowy a przejęciem świadczenia usług przez nowego wykonawcę) i przewidzianego w umowie mechanizmu weryfikacji zdolności wykonawcy do rozpoczęcia świadczenia usług utrzymania.
Sąd Okręgowy w Warszawie nie znalazł argumentów, które przemawiają za uwzględnieniem skargi. Stwierdził, że zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych i dyrektywy klasycznej, zamawiający jest uprawniony, ale nie jest zobowiązany do podziału zamówienia na części.
Sąd potwierdził, że w ramach umowy, która zostanie zawarta, wynagrodzenie przysługuje wykonawcy za zrealizowane usługi. Natomiast w okresie przejściowym wykonawca nabywa wiedzę o systemie i nie świadczy żadnych, dlatego płatność za ten okres nie jest zasadna.
Co do mechanizmu weryfikacji, Sąd Okręgowy stwierdził, że kwestia oceny wiedzy nabytej przez wykonawcę przed rozpoczęciem świadczenia usług jest niezbędna. W interesie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest zweryfikowanie wykonawcy, który nie zna systemu pod kątem możliwości świadczenia przez niego usług utrzymania.
Wyrok Sądu Okręgowego potwierdza, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi zamówienie w sposób transparentny i w pełnej zgodności z prawem zamówień publicznych.