Breadcrumb

Aktualności

Nowy eZUS – prostsza nawigacja i wiele ułatwień

Pierwsze zmiany w eZUS zostały wprowadzone w sierpniu 2024 roku. Pojawiła się wówczas nowa nazwa portalu oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Znacznie zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów ZUS.

Pod koniec roku w eZUS pojawią się usprawnienia w obszarze obsługi płatnika składek. Zmiany zostaną poprzedzone kampanią informacyjną.

Co nowego w eZUS

  1. Strona startowa konta płatnika i nowe menu

Z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji, takich jak:

  • Saldo,
  • e-ZLA,
  • Sprawy płatnika,
  • Wiadomości,
  • Kalendarz wizyt.

Płatnik będzie mógł personalizować układ i rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej i zarządzać nimi.

  1. Składki i salda

Informacje o saldach dostępne będą w jednym miejscu w zakładkach:

  • Bieżące saldo i salda z poprzednich miesięcy,
  • Deklaracje składek (ZUS DRA),
  • Informacje o należnych składkach i wpłatach.

Ten widok zastąpi pięć dotychczasowych oddzielnych zakładek, co ułatwi klientom sprawdzanie rozliczeń z ZUS.

  1. Katalog usług

W tej zakładce sprawy najczęściej wybierane przez klienta będą się wyświetlały jako podpowiedzi w sekcji „Wybrane dla ciebie”. Pozostałe będzie można wyszukać standardowo na liście lub za pomocą z wyszukiwarki.

  1. Wnioski i kreatory

Wszystkie wnioski będą dostępne w nowej wizualizacji. Przez poszczególne kroki będzie prowadził kreator z paskiem postępu – dzięki czemu klient będzie widział, na którym etapie się obecnie znajduje. Na końcu pojawi się jasna informacja, czy dokument został wysłany.

  1. Wnioski wysłane przez płatnika i odpowiedzi na nie

Sprawy zostaną połączone w wątki. Klienci zobaczą, na jakim etapie jest dana sprawa, a jeśli pojawi się odpowiedź, zostanie wyświetlona pogrubioną czcionką. Klient będzie mógł zaznaczyć wiele dokumentów różnego typu i wysłać je łącznie w ramach zbiorczej wysyłki.

  1. Wiadomości

W eZUS zmienią się nazwy dotychczasowych skrzynek odbiorczych. Zostaną podzielone na:

  • Powiadomienia,
  • Korespondencję z CKK,
  • Komunikaty.

W „Powiadomieniach” klient znajdzie subskrypcje i informacje np. o nowym dokumencie do odebrania. W „Korespondencji z CKK” będzie dostępna korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W „Komunikatach” będą zamieszczane m.in. informacje o planowanej niedostępności portalu.

Planowane są także zmiany, które ułatwią korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej oraz elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika.

Nowa aplikacja mobilna ZUS -mZUS dla Płatnika

W pierwszej połowie 2026 roku pojawi się kolejna aplikacja mobilna zbudowana przez ZUS – mZUS dla Płatnika  W tej aplikacji płatnicy składek będą mogli m.in.:

  • przeglądać informacje o saldach,
  • przeglądać informacje o zwolnieniach lekarskich,
  • wysyłać dokumenty do ZUS (RWN, RD-3, wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy
    o dzieło),
  • samodzielnie wygenerować zaświadczenie automatyczne,
  • skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (połączenie priorytetowe, możliwość pełnego dostępu do indywidualnych informacji),
  • umówić się na e-wizytę lub wizytę w placówce ZUS.

W kolejnym etapie – planowanym w drugiej połowie 2026 r. – płatnicy w aplikacji będą też mogli opłacać składki z wykorzystaniem płatności mobilnych.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił ten portal swoim klientom w 2012 roku. Korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.