Breadcrumb

Emerytura w wieku powszechnym dla urodzonych przed 1 stycznia 1949 r.

Emerytura w wieku powszechnym dla urodzonych przed 1 stycznia 1949 r.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby urodzonej przed 1 stycznia 1949 r., tj.:

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Nie wcześniej niż na 30 dni przed spełnieniem ostatniego z warunków wymaganych do przyznania świadczenia.

    Jeżeli wniosek zostanie złożony wcześniej, organ rentowy wyda decyzję o odmowie prawa do świadczenia, wskazując, które warunki nie zostały spełnione.

    Jeżeli wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach po spełnieniu warunków do emerytury, prawo do świadczenia zostanie ustalone od miesiąca zgłoszenia wniosku.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek można złożyć:

    • osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu),

    • za pośrednictwem: operatora pocztowego, płatnika składek, polskiego urzędu konsularnego,

    • w formie dokumentu elektronicznego przez PUE.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Od decyzji przysługuje odwołanie, które należy wnieść pisemnie lub ustnie do protokołu, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

    Postępowanie odwoławcze jest wolne od opłat.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Emerytury dla osób, które nie posiadają okresów składkowych i nieskładkowych odpowiednio dla kobiety – 20 lat i mężczyzny – 25 lat, nie podwyższa się do kwoty najniższej emerytury.

    Prawo do emerytury ulega zawieszeniu w przypadku kontynuowania zatrudnienia, bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy u tego samego pracodawcy, na rzecz którego emeryt wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.

    Przy ustalaniu prawa do emerytury osobie, która nie udowodniła okresu składkowego i nieskładkowego wymaganego do przyznania tej emerytury, uwzględnia się - w zakresie niezbędnych do uzupełnienia tego okresu - także okresy uwzupełniające, tj:

    • okresy opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników oraz okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w tym gospodarstwie po ukończeniu 16-tego roku życia, przypadające przed objęciem rolników obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, a także
    • okresy pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy z FUS, do której prawo ustało wskutek odzyskania zdolności do pracy.

    Przy ustalaniu prawa do emerytury oraz obliczaniu jej wysokości okresy nieskładkowe uwzględnia się w wymiarze nieprzekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych.

    Wniosek może zostać wycofany, jednakże nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji organu rentowego, tj. w przypadku, gdy nie zostało złożone odwołanie do sądu - w terminie miesiąca od daty doręczenia decyzji.

    Przy załatwianiu formalności można skorzystać z pomocy pracowników ZUS:

    • w Centrum Obsługi Telefonicznej

      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • za pośrednictwem e-mail cot@zus.pl
      • podczas e-wizyty

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00

    lub uzyskać informację na stronie internetowej www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    • Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
    • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe

    • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

    • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych