Ścieżka nawigacji

Obsługa wniosków o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek dochodowy bez pomniejszenia o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (EPD-18)

Obsługa wniosków o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek dochodowy bez pomniejszenia o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (EPD-18)

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Podatnika, (świadczeniobiorcy), który chce aby zaliczka na podatek dochodowy została obliczona od wypłacanego świadczenia emerytalno-rentowego bez pomniejszenia o kwotę zmniejszającą podatek dochodowy.

    Podatnika (świadczeniobiorcy), który chce wycofać wniosek o pobieranie zaliczki na podatek dochodowy bez pomniejszenia o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Wniosek/wycofanie wniosku o pobieranie zaliczki na podatek dochodowy bez pomniejszenia o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek o obliczenie i pobieranie zaliczki na podatek dochodowy bez kwoty miesięcznego zmniejszenia – pobierz ze strony www.zus.pl lub zaloguj się do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE), by złożyć wniosek elektronicznie. Formularz wniosku jest również dostępny w punkcie informacyjnym w sali obsługi klientów w każdej jednostce organizacyjnej ZUS.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    W każdym czasie w trakcie roku.

    Najlepiej w miesiącu poprzedzającym zamiar opłacania zaliczki na podatek bez pomniejszenia o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek można złożyć:

    • osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu)
    • za pośrednictwem: operatora pocztowego, polskiego urzędu konsularnego
    • w formie dokumentu elektronicznego przez PUE/eZUS.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej.

    Zmiana zasad obliczania zaliczki na podatek nastąpi do dwóch miesięcy po złożeniu wniosku.

    W sprawach tych nie wydaje się decyzji.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    W razie zakwestionowania wysokości zaliczki na podatek albo zasadności jej pobrania przez ZUS można złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku do naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie pięciu lat od pobrania podatku.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Złożenie wniosku spowoduje konieczność samodzielnego rozliczenia z Urzędem Skarbowym.

    Wniosek będzie obowiązywał również w kolejnych latach, chyba że Pani/Pan go wycofa.

    Przy załatwianiu formalności można skorzystać z pomocy pracowników ZUS:

    • w Centrum Kontaktu Klientów

      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • za pośrednictwem e-mail cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00

    lub uzyskać informację na stronie internetowej www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
    • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych.