Deklaracja Dostępności
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja Dostępności dotyczy strony eZUS.
- Data publikacji strony internetowej:
- Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
Jedną z możliwych opcji rejestracji i logowania się do serwisu eZUS jest elektroniczy podpis kwalifikowany Szafir. Monit zawierający instrukcje dotyczące instalacji wymaganych komponentów Szafir nie jest w pełni dostępny:
- na mniejszych ekranach treść instrukcji nie jest w pełni widoczna
- kolejność fokusu klawiatury podczas nawigacji po interaktywnych elementach klawiszem tabulacji jest zaburzona
- brak ostrzeżenia o otwarciu linków w nowym oknie/karcie
Nie mamy możliwości ingerencji w konstrukcję monitu, gdyż jest to niezależny od nas element zewnętrzny. W przypadku problemów zachęcamy do skorzystania z alternatywnych opcji rejestracji i logowania.
Przygotowanie Deklaracji Dostępności
Przygotowanie Deklaracji Dostępności i jej aktualizacja
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządziliśmy na podstawie badania przeprowadzonego przez Utilitia Sp. z o.o. na Rzecz Dostępności Cyfrowej.
Wyniki badania przedstawia Raport z audytu (PDF, 705 KB).
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Krzysztofa Czechowskiego — mailowo dostepnosc@zus.pl lub telefonicznie 22 667 15 04.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Skarga powinna zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego skargę,
- adres (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę,
- treść skargi lub wniosku (treść może być wyrażona w sposób dowolny, przy czym istotne jest, aby można było na jej podstawie ustalić przedmiot skargi).
Skargę niezawierającą imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego skargę pozostawimy bez rozpoznania.
Skargę możesz złożyć pisemnie w każdej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS oraz Centrali ZUS:
Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,Adres: ul. Szamocka 3, 5,
mail: cot@zus.pl,
telefon: 22 667 13 65.
Skargę możesz złożyć też ustnie do protokołu (w tym przypadku protokół podpisany zostaje przez wnoszącego skargę oraz osobę przyjmującą zgłoszenie).
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Pozostałe informacje
Aplikacje mobilne
Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnia następujące aplikacje mobilne:
Aplikacja mZUS
- mZUS w wersji dla systemu Android (link do strony zewnętrznej)
- mZUS w wersji dla systemu iOS (link do strony zewnętrznej)
Deklaracja dostępności dla aplikacji mZUS (HTML, 11 KB).
Aplikacja mZUS dla lekarza
- mZUS dla lekarza w wersji dla systemu Android (link do strony zewnętrznej)
- mZUS dla lekarza w wersji dla systemu iOS (link do strony zewnętrznej)
Deklaracja dostępności dla aplikacji mZUS dla Lekarza (HTML, 8 KB).
Dostępność architektoniczna
Centrala ZUS, ul. Szamocka 5, 01-748 Warszawa.
Teren wokół budynku, parking i wejście
Do głównego wejścia prowadzi bezpośrednia droga dojazdowa. Teren wokół budynku jest utwardzony.
Wyznaczyliśmy 4 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością. Miejsca te są najbliżej głównego wejścia do budynku.
Przy wejściu nie ma schodów. Drzwi otwierają się automatycznie. Szklane drzwi mają kontrastowe pasy.
Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Recepcja
Na wprost wejścia znajduje się recepcja z dwoma stanowiskami informacyjnymi.
Ladę recepcji można obniżyć, tak aby ułatwić obsługę osób, które poruszają się na wózku.
Stanowisko do obsługi osób niesłyszących wyróżnia znak przekreślonego ucha. Dwóch pracowników recepcji posługuje się językiem migowym w podstawowym zakresie.
Dalsza część budynku
W pobliżu recepcji znajduje się specjalne pomieszczenie, które zapewnia dyskrecję. Klienci mogą w nim na osobności porozmawiać z naszymi pracownikami.
Przejście do dalszej części budynku jest zabezpieczone bramkami. Można przez nie przejechać na wózku.
Kąt nachylenia pochylni nie przekracza 8%. Drzwi nie mają progów, a ich szerokość to co najmniej 90 cm.
W budynku nie ma oznaczeń w brajlu, oznaczeń kontrastowych, powiększonych napisów, dzwiękowych systemów nawigacji, tyflomapy.
Toalety są przystosowane dla osób z niepełnosprawnością.
Schody w holu głównym budynku wyposażone są w poręcze, są oznaczone kontrastowymi (czarnymi) pasami.
Windy
Windy są dostosowane do osób z niepełnosprawnością. Windą można wjechać na wszystkie piętra.
Windy są częściowo przystosowane dla osób niewidomych, są wyposażone w komunikaty głosowe, wybrane przyciski są oznaczone alfabetem brajla.
Sale obsługi klientów w naszych placówkach
Klientów obsługujemy w naszych placówkach (oddziałach, inspektoratach, biura terenowych). Określiliśmy dla nich standardy obsługi osób z niepełnosprawnością. Większość naszych placówek spełnia te standardy. Część budynków jeszcze dostosowujemy, niektóre czekają na modernizację.
Placówki oraz punkty informacyjne ZUS
Szczegółowy opis dostępności placówek ZUS dla osób z niepełnosprawnościami.
Szczegółowy opis dostępności punktów informacyjnych ZUS dla osób z niepełnosprawnościami.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Osoby Głuche mogą porozmawiać z pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w polskim języku migowym (PJM) podczas e-wizyty.
Szczegółowa informacja o e-wizycie w ZUS przez internet w polskim języku migowym (PJM).