Środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby, która ma interes prawny w toczącym się postępowaniu egzekucyjnym
    i kwestionuje działania podejmowane w toku administracyjnego postępowania
    egzekucyjnego.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Podanie, w którym podajesz informacje wskazane w trzech szczegółowych kartach usług zatytułowanych:
      • Wniesienie skargi na czynności egzekucyjne/ zastosowanie zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego
      • Rozpatrzenie zarzutów w sprawie prowadzonej egzekucji
      • Wniesienie sprzeciwu w prowadzonej egzekucji.
    • Dokumenty, jeśli uzasadniają Twoje żądanie.
    • Oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa – jeżeli podanie składa Twój pełnomocnik.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Informacje o terminach wskazaliśmy w szczegółowych kartach usług.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Podanie możesz:

    • wysłać za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
    • wysłać pocztą na adres dyrektora oddziału ZUS, który prowadzi postępowanie egzekucyjne
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w biurze podawczym w każdej naszej placówce
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół.

     

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie
    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są okoliczności, które uzasadniają
    Twoje żądania.
    Jeśli mamy za mało danych, prosimy Cię o dodatkowe wyjaśnienia albo dokumenty.
    Możemy uwzględnić bądź oddalić Twoje żądanie.
    Wysyłamy do Ciebie nasze postanowienie albo informację o sposobie, w jaki
    rozpatrzyliśmy Twoją sprawę – jeśli postanowienie nie jest konieczne.
     

    Termin rozpatrzenia
    Rozpatrzymy Twoje podanie w miarę możliwości jak najszybciej. Zwykle zajmuje
    nam to miesiąc od dnia, w którym je złożyłeś. Jeśli Twoja sprawa jest szczególnie
    skomplikowana, czas ten może się wydłużyć do dwóch miesięcy. Do czasu, jaki mamy
    na odpowiedź, nie wliczamy okresów, w których postępowanie jest zawieszone, oraz
    okresów opóźnień, które wynikają z przyczyn od nas niezależnych.

    Jeśli nie uda nam się załatwić Twojej sprawy w ciągu dwóch miesięcy, zawiadomimy Cię
    o tym. Poinformujemy Cię jednocześnie, dlaczego nie byliśmy w stanie dotrzymać tego
    terminu i wskażemy Ci nowy termin.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz zakwestionować sposób, w jaki rozpatrzymy Twoją sprawę.
    Złóż zażalenie do tej naszej placówki, która rozpatrywała Twoją sprawę.
    Masz na to 7 dni od dnia, w którym otrzymasz nasze postanowienie.
    Nie pobieramy opłat za postępowanie odwoławcze.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)
    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00 Więcej informacji znajdziesz na www.zus.pl.
     

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    • Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1427, z późn. zm.).
    • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.).