Dokonywanie wypłat z rachunków bankowych

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    • Płatnika składek (również osoby, która przestała prowadzić działalność).
    • Innej osoby, która jest zobowiązana do opłacenia należności z tytułu składek na podstawie prawomocnej decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności (spadkobiercy, osoby trzeciej).
    • Małżonka, który odpowiada z majątku wspólnego.
    • Ubezpieczonego, który ponosi odpowiedzialność za zadłużenie z tytułu składek.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Wniosek, w którym podajesz:
      • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, PESEL, REGON), telefon, adres do korespondencji
      • rachunek bankowy (numer rachunku, nazwa banku prowadzącego rachunek), z którego chcesz dokonywać wypłat
      • powody, z jakich przestałeś opłacać składki (lub nie płaciłeś ich w pełnej wysokości)
      • uzasadnienie, dlaczego powinniśmy zgodzić się na Twoje wypłaty ze wskazanego rachunku bankowego
      • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.
    • Inne dokumenty:
      • obrazujące kondycję finansową, zależne od formy opodatkowania,

    Zakres podmiotowy

    Forma opodatkowania/ księgowości

    Jakich dokumentów wymagamy

    osoby prawne i spółki prawa handlowego

    pełna księgowość

    • oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP)

    spółki osobowe/ spółki cywilne

    zasady ogólne

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (ROF) za każdego wspólnika

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    osoby fizyczne, które nie są przedsiębiorcami

    pełna księgowość

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej prowadzącej pełną księgowość (ROK)

    zasady ogólne

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (ROF)

    podatek liniowy

    karta podatkowa

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    osoby, które nie są przedsiębiorcami

    -

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby niebędącej przedsiębiorcą (RON)

     

    • dotyczące przeznaczenia zwalnianej kwoty (np. faktury), które uzasadniają konieczność przyznania ulgi
    • obrazujące obroty na rachunku bankowym (np. za ostatni rok).

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.

    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w biurze podawczym w każdej naszej placówce
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół.

     

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie

    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są przesłanki, aby zgodzić się na wypłaty z Twojego rachunku bankowego, tzn. czy:

    • zawiesiliśmy postępowanie egzekucyjne
      • z powodu wstrzymania wykonania lub odroczenia terminu zapłaty należności lub rozłożenia na raty spłat należności
      • na wniosek wierzyciela
    • udokumentowałeś konieczność poniesienia określonych wydatków.

    Badamy dostarczoną dokumentację podczas postępowania wyjaśniającego.

    Na ostateczne rozstrzygnięcie mają wpływ takie czynniki, jak: Twoja sytuacja finansowa, Twoja dotychczasowa współpraca przy spłacie należności (czy spłacałeś raty w terminie i w pełnej wysokości).

    Gdy kończymy postępowanie, wysyłamy do Ciebie nasze postanowienie.

    Termin rozpatrzenia

    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami
    wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Nie możesz odwołać się od naszego postanowienia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie
    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1201, z późn. zm.).

Pobierz kartę usługi w formacie PDF

Dokonywanie wypłat z rachunków bankowych (pdf, 209 kB)