Rozliczenia z tytułu 30-krotności

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Informacje o osobach, które mogą wystąpić z wnioskiem, wskazaliśmy w dwóch szczegółowych kartach usług, zatytułowanych:

    • Wniosek płatnika o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,
    • Wniosek ubezpieczonego o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Nie musisz wypełniać żadnego urzędowego druku, z wyjątkiem sytuacji, gdy wysyłasz wniosek za pomocą Platformy Usług Elektronicznych. Wówczas wypełniasz druki:

    • Wniosek ZUS-EPW-P – jeśli jako płatnik składasz wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność)
    • Wniosek ZUS-EPW-U – jeśli jako ubezpieczony składasz wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek (30-krotność).

    Możesz również skorzystać z naszego formularza RRP. Wniosek jest dostępny na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w biurze podawczym w każdej naszej placówce
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół
    • wysłać za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE).

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie
    Na podstawie dostępnych danych ustalamy, czy wskazane we wniosku osoby przekroczyły roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku, a jeśli tak – to w którym miesiącu.
    Jeśli składasz wniosek jako ubezpieczony, o naszych ustaleniach informujemy – oprócz Ciebie – również płatnika (płatników) składek, który odpowiada za poprawność Twoich dokumentów ubezpieczeniowych oraz współpracuje z nami przy rozliczaniu Twoich składek.

    Termin rozpatrzenia
    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Jeżeli musimy przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, odpowiemy Ci do miesiąca od dnia wpływu Twojego wniosku. Jeśli Twoja sytuacja jest szczególnie skomplikowana – wydłużymy ten czas do dwóch miesięcy.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz odwołać się od naszej decyzji do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Złóż pismo za pośrednictwem placówki ZUS, która wydała decyzję w Twojej sprawie. Masz na to miesiąc od dnia, w którym otrzymasz naszą decyzję.
    Nie ponosisz żadnych opłat za postępowanie odwoławcze.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    • Art. 19 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1778, z późn. zm.).
    • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 1949).

Pobierz kartę usługi w formacie PDF

Rozliczenia z tytułu 30-krotności (pdf, 193 kB)