Breadcrumb

Opis spraw

Opis spraw

Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do załatwienia, pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby załatwienia danej sprawy (przez internet, osobiście, pocztą);
- wymagany zakres danych i wykaz dokumentów niezbędnych do jej załatwienia;
- szczegółowy opis czynności (krok po kroku, jakie musi podjąć klient w celu załatwienia danej sprawy);
- terminy, w jakich sprawa zostanie załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co do dalszych kroków, które może podjąć klient po rozstrzygnięciu sprawy.

Opis spraw

Jak dokonać zmiany adresu, nazwiska, numeru rachunku bankowego lub zmiany sposobu wypłaty świadczenia - świadczenia długoterminowe

Rozwiń zakładkę Zwiń zakładkę Przez Internet

Co przygotować?

Login i hasło do swojego profilu PUE. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu PUE, załatw sprawę osobiście albo listownie. Profil PUE możesz założyć przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP albo w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.                      
Certyfikat kwalifikowany oraz PIN do certyfikatu kwalifikowanego lub login i hasło profilu zaufanego ePUAP            

Jakie są terminy?

Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.

Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże -  zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.

Jak to zrobić?

Zaloguj się na swoje konto PUE.

W katalogu usług wybierz "Złożenie dokumentu ZUS EZP". Uzupełnij dane w formularzu i złóż dyspozycję sposobu odbioru odpowiedzi. Domyślnie korespondencja zostanie skierowana do Ciebie elektronicznie poprzez PUE.  Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.

Podpisz formularz kwalifikowanym podpisem elektronicznym - wydawanym przez centra certyfikacji.

Dalsze kroki

Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.

Jeżeli złożyłeś dyspozycję przesłania korespondencji w formie papierowej, pocztą tradycyjną, oczekuj na korespondencję z ZUS.

Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru korespondencji w formie papierowej, odbierz pismo osobiście bądź przez pełnomocnika.

Otrzymasz  pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty zmiany te będą obowiązywać.
Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.

Podstawa prawna usługi

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Rozwiń zakładkę Zwiń zakładkę Osobiście

Co przygotować?

Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.

Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.

Jakie są terminy?

Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.

Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie  trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże -  zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.

Jak to zrobić?

Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej  ZUS.

Wypełnij dane w wymaganym formularzu EZP.

Wniosek możesz również wypełnić w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "ZUS EZP"), a następnie wydrukować.

Dostarcz wypełniony formularz do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS

Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS poprzez PUE.

Dalsze kroki

Pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty zmiany te będą obowiązywać otrzymasz na podany we wniosku adres zamieszkania / pobytu, adres do korespondencji lub do rąk przedstawiciela ustawowego.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim profilu PUE.

Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.

 

Podstawa prawna usługi

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Rozwiń zakładkę Zwiń zakładkę Pocztą

Co przygotować?

Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport), który ułatwi uzupełnienie danych identyfikacyjnych na formularzu wniosku.

Jeżeli w Twoim imieniu występuje osoba będąca Twoim pełnomocnikiem, konieczne jest Twoje pisemne pełnomocnictwo.

Jakie są terminy?

Jeśli zmieniłeś/aś sposób wypłaty świadczenia (z rachunku na adres lub z adresu na rachunek), rachunek bankowy lub adres, na który ZUS dokonywał wypłaty Twojego świadczenia, a z przyczyn technicznych nie jest już możliwe dokonanie zmiany na najbliższą wypłatę świadczenia - ZUS dokona zmiany dopiero od następnej wypłaty.

Zanim zlikwidujesz dotychczasowy rachunek bankowy i otworzysz nowy - upewnij się czy ZUS zdąży dokonać zmiany od najbliższej wypłaty, w przeciwnym razie Twoje świadczenie trafi na nieczynne konto, bank zwróci je do ZUS, a następnie ZUS ponownie przekaże -  zgodnie z Twoją dyspozycją. Aby uniknąć opóźnienia w wypłacie świadczenia - informację o zmianie rachunku powinieneś/aś złożyć w ZUS minimum 20 dni przed terminem płatności świadczenia.

Jak to zrobić?

Pobierz formularz wniosku o zmianę danych EZP.

Wymagany formularz możesz pobrać ze strony www.zus.pl lub w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej  ZUS

Wypełnij dane w wymaganym formularzu EZP. Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE (usługa "Złożenie dokumentu ZUS EZP").

Wyślij wniosek w urzędzie pocztowym do najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.

Dalsze kroki

Pismo informujące o dokonaniu zmian ze wskazaniem od jakiej daty zmiany te będą obowiązywać otrzymasz na podany we wniosku adres zamieszkania / pobytu, adres do korespondencji lub do rąk przedstawiciela ustawowego.
Możesz zmienić dyspozycję odbioru korespondencji i odebrać ją osobiście, lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo elektronicznie na swoim profilu PUE.

Uwaga: ZUS może zwrócić się do Ciebie o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli we wniosku nie zostały zawarte dane niezbędne do jego rozpatrzenia, albo nie zostały dołączone dokumenty niezbędne do jego rozpatrzenia.

 

Podstawa prawna usługi

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.