Obszary Społecznej Odpowiedzialności (CSR) ZUS
19 lipca 2019
Ład organizacyjny
System, według którego podejmujemy i wdrażamy decyzje, które służą realizacji naszych celów.
Przykłady naszych działań w tym obszarze:
- Misja i wizja ZUS.
- Strategia ZUS na lata 2016-2020.
- Strategia komunikacji ZUS.
- Regulamin organizacyjny ZUS.
- Zarządzanie procesowe.
- Standardy jakości, efektywności, benchmarking (pomiędzy oddziałami)
Prawa człowieka
Realizacja przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych fundamentalnych praw wszystkich ludzi:
- prawo do życia i wolności,
- równego traktowania w obliczu prawa oraz swobody wypowiedzi,
- prawo do pracy,
- prawo do wyżywienia,
- prawo do możliwie najwyższych standardów w zakresie zdrowia,
- prawo do edukacji ,
- prawo do bezpieczeństwa socjalnego.
Przykłady naszych działań w tym obszarze:
- Równouprawnienie płci, np. stanowiska kierownicze w ZUS zajmują zarówno mężczyźni jak i kobiety.
- Przy zatrudnianiu nowych pracowników wszyscy kandydaci oceniani są na podstawie tych samych kryteriów, np. kompetencje merytoryczne, doświadczenie, wykształcenie, itp.
- Akcja „Zostań sygnalistą – zgłoś nieprawidłowość lub korupcję!”
- Polityka dostępności ZUS dla osób z niepełnosprawnością.
- Pomoc ZUS ofiarom klęsk żywiołowych, np. ofiarom powodzi.
- Prawo do zrzeszania się pracowników w związkach zawodowych.
- Dofinansowanie studiów i szkół dla pracowników, np. Program PRM – Program Rozwoju Menedżera.
- Ułatwienie dostępu do edukacji, np. urlopy szkoleniowe.
Praktyki z zakresu pracy
Wszystkie polityki i praktyki związane z pracą, którą wykonujemy w swoim obrębie, łącznie z pracą, którą zlecamy podwykonawcom.
Przykłady naszych działań w tym obszarze:
- Możliwość godzenia aktywności zawodowej z sytuacją życiową, (Work-Life-Balance) np. młode mamy mogą zmienić godziny pracy.
- Przeciwdziałanie mobbingowi.
- W polityce zatrudnienia ZUS nad innymi formami (umowy cywilnoprawne) przeważają umowy o pracę.
- Szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne dla pracowników.
- Programy profilaktyczne, akcje prozdrowotne dla pracowników, np. antyrakowe.
Środowisko
Nasze decyzje i działania, które wpływają na środowisko naturalne.
Przykłady naszych działań w tym obszarze:
- Energooszczędność, np. żarówki energooszczędne, energooszczędne sprzęty.
- Ograniczenie zużycia energii poprzez wyłączanie sprzętu biurowego po godzinach pracy.
- Termomodernizacje budynków ZUS.
- Przechodzenie na wersje elektroniczne dokumentacji i korespondencji.
- Segregacja odpadów.
- Redukcja zużycia paliw i emisji spalin, np. optymalizacja tras przejazdu floty samochodowej.
Uczciwe praktyki operacyjne
Postępowanie etyczne w kontaktach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z innymi organizacjami, przeciwdziałanie korupcji, poszanowanie praw własności.
Przykłady naszych działań w tym obszarze:
- Szkolenia dla pracowników z zakresu etyki i zagrożeń korupcyjnych.
- Klauzule społeczne w umowach, np. z firmami outsourcingowymi.
- ZUS renegocjuje umowy z kontrahentami po zmianie prawa, np. ze względu na podniesienie płacy minimalnej.
Zagadnienia konsumenckie
Rzetelne praktyki informacyjne Zakładu, ochrona zdrowia i bezpieczeństwa, zrównoważona konsumpcji, rozstrzyganie i rozwiązywania sporów, ochrony danych i prywatności, dostęp do produktów i usług o zasadniczym znaczeniu, uwzględnianie potrzeb klientów szczególnie wrażliwych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej, edukacja i podnoszenie świadomości ubezpieczeniowej.
Przykłady naszych działań w tym obszarze:
- Prosty język ZUS dla klientów.
- Edukacja młodzieży, np. „Lekcje z ZUS”.
- Współpraca z uczelniami, np. Nowoczesne Zarządzanie Biznesem.
- Kampanie społeczne, np. „Pracuję legalnie”.
- Kampanie informacyjne, np. „Dni Ubezpieczonego”, „Dni Przedsiębiorcy”.
- Konferencje naukowe związane z tematyką ubezpieczeń społecznych.
- Dostosowanie produktów do potrzeb osób defaworyzowanych, np. wideotłumacz na SOK dla osób niedosłyszących.
- PUE Room - poradnictwo „na zewnątrz”.
- Produkty i usługi dla społeczności wirtualnej, np. program "Płatnik", PUE, logowanie przez konto bankowe do PUE.
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
Nasze relacje ze społecznościami lokalnymi, w których działamy; Zakład pomaga wzmocnić społeczeństwo obywatelskie; ZUS z szacunkiem angażuje się w życie społeczności lokalnej oraz jej instytucji; daje wyraz poszanowaniu wartości demokratycznych i obywatelskich i wzmacnia je; wspiera tę społeczność i buduje z nią relacje.
Przykłady naszych działań w tym obszarze:
- Krwiodawstwo.
- Wolontariat.
- Zbiórki pieniężne, rzeczowe, „nakrętek”.
- Udział w wydarzeniach lokalnych.
- Wizyty uczniów, studentów w ZUS.
- Odwiedziny 100-latków.
- Wydarzenia na rzecz osób z niepełnosprawnością.