Przyszłość cyfryzacji w ZUS - zmiany w PUE ZUS, aplikacje mobilne, minimalizacja udziału klienta w załatwianiu spraw
29 June 2022
28 czerwca w Warszawie odbyła się konferencja z okazji 10-lecia działania Platformy Usług Elektronicznych ZUS i Centrum Obsługi Telefonicznej.
Mówiąc o planach na przyszłość, prezes ZUS powiedziała o dalszym rozwoju tych usług, które zostały już wprowadzone np.: e-wizyty, e-wnioski. Zapowiedziała też zmiany w interfejsie użytkownika na PUE ZUS oraz udostępnienie klientom ZUS aplikacji mobilnych – z myślą o osobach, które korzystają z takich rozwiązań. Podkreśliła również, że do optymalizacji obsługi spraw klientów konieczne jest wykorzystanie danych, które gromadzą różne instytucje. Chodzi o to, aby klient nie musiał kontaktować się z wieloma urzędami w tej samej sprawie, a ustalenie stanu faktycznego w sprawie klienta odbywało się w komunikacji między instytucjami.
Szefowa ZUS oceniła również, że przełom technologiczny z punktu widzenia obsługi obywateli przez państwo dokonał się, kiedy z ogromną determinacją wprowadzono 1 grudnia 2018 r. obowiązek wystawiania zwolnień lekarskich w formie elektronicznej (eZLA). "Ogromny przełom technologiczny dokonał się w PUE ZUS, gdy wprowadziliśmy eZLA" - prof. Gertruda Uścińska. "To było pokazanie kierunku unowocześnienia państwa, unowocześnienia obsługi obywateli, włączenia w ten system lekarzy i pracodawców" – dodała.
Prezes ZUS zaznaczyła, że to rozwiązanie sprawdziło się szczególnie w czasie pandemii koronawirusa. "W marcu 2020 r. liczba wystawionych zwolnień wyniosła 3,3 mln. Dzięki PUE ZUS mogliśmy zupełnie inaczej się komunikować" – powiedziała prof. Uścińska.
Konferencję swoją obecnością uświetniła Pani Marlena Maląg, Minister Rodziny i Polityki Społecznej i pogratulowała Zakładowi osiągnięć na polu cyfryzacji. „Gratuluję jubileuszu dziesięciolecia Platformy Usług Elektronicznych ZUS i tego, że dokładacie Państwo swoją cegiełkę do budowy cyfrowej Polski.” – mówiła minister Maląg. „ZUS to centralny ośrodek, który dostarcza cennych informacji i rozwiązań cyfrowych, dzięki którym możemy sprawnie funkcjonować. Życzymy sobie wspólnie dalszego rozwoju ZUS – dodała.
Platforma Usług Elektronicznych PUE ZUS jest pierwszym w Polsce e-urzędem. Ma 10 mln użytkowników. Umożliwia dostęp do usług online, a także daje możliwości samodzielnego tworzenia dokumentów. "PUE podąża w kierunku nowych, intuicyjnych rozwiązań, ale jego "wnętrze" już teraz zmieniło się diametralnie - podkreślił Włodzimierz Owczarczyk, wiceprezes ZUS.
Zmiany w ZUS dostrzegają również pracodawcy. "ZUS jest postrzegany jako absolutny lider administracji publicznej w dziedzinie cyfryzacji. Przedsiębiorcy doceniają otwartość na dialog i działalność edukacyjną" – zaznaczył Grzegorz Baczewski, dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan.
"ZUS był tą instytucją, która była w stanie najsprawniej dystrybuować pomoc antykryzysową dla polskich przedsiębiorców w czasie pandemii. Pozwoliło to na zachowanie miejsc pracy" – zauważył Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich
Z kolei Adam Góral, prezes Asseco Poland odniósł się do wybuchu pandemii. "Przez całe lata wspólnie z ZUS nieświadomie przygotowywaliśmy się do tych trudnych czasów. To, że budujemy ewolucyjnie doprowadziło do tego, że świetnie sprostaliśmy zadaniu i dziś, dzięki temu mamy prawo do dumy - powiedział.