Zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydawane przez ZUS. Zmiana dotyczy decyzji o odmowie wydania zaświadczenia
31 października 2025
Jeśli nie będziemy mogli wydać zaświadczenia o niezaleganiu, decyzję o odmowie wyślemy na adres do doręczeń elektronicznych (ADE) płatnika. Po odebraniu decyzji na ADE, dokument prześlemy również na profil płatnika na PUE ZUS/eZUS.
Odpowiedź na wniosek RWN będzie w postaci dokumentu elektronicznego w formacie pdf, opatrzonego podpisem kwalifikowanym osoby uprawnionej do jego wydania.
Wprowadziliśmy też niewielkie zmiany w treści zaświadczenia oraz decyzji, zmieniliśmy też układ graficzny tych dokumentów, aby były czytelniejsze dla odbiorcy.
Wprowadzone zmiany wynikają z przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Ważne: Zaświadczenia o niezaleganiu nadal będą wydawane na salach obsługi klientów w postaci papierowych zaświadczeń i będą w wersji papierowej wysyłane pocztą na adres do korespondencji.
Mogą one także być wysłane na profil płatnika na PUE ZUS/eZUS.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.)