Ścieżka nawigacji

Rozliczenia na koncie płatnika

Rozliczenia na koncie płatnika

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Informacje o osobach, które mogą wystąpić z wnioskiem, wskazaliśmy w trzech szczegółowych kartach usług zatytułowanych:

    • Rozliczenie konta płatnika składek
    • Zwrot nienależnie opłaconych składek
    • Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Nie musisz wypełniać żadnego urzędowego druku, z wyjątkiem sytuacji, gdy wysyłasz wniosek za pomocą Platformy Usług Elektronicznych. Wówczas wypełniasz druki:

    • Wniosek RD-3 – jeśli składasz wniosek o rozliczenie konta płatnika składek
    • Wniosek RZS-P – jeśli jako płatnik składek składasz wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek
    • Wniosek RWN– jeśli jako płatnik składek składasz wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek
    • Wniosek RZS-U – jeśli składasz wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek z tytułu przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, w związku z dokonanym przez ZUS ustaleniem (brak płatnika składek oraz następcy prawnego).
    Jeśli naszą odpowiedź będzie odbierać Twój pełnomocnik , dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa . Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL .
    Wnioski są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach .

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie .

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek
    • złożyć osobiście w biurze podawczym w każdej naszej placówce
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Twój wniosek o rozliczenie konta rozpatrzymy w miarę możliwości jak najszybciej. Jeżeli musimy przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, odpowiemy Ci w ciągu miesiąca od dnia wpływu Twojego wniosku. Jeśli Twoja sytuacja jest szczególnie skomplikowana – wydłużymy ten czas do dwóch miesięcy .
    Twój wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek rozpatrzymy w ciągu 7 dni .

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz odwołać się do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych od naszej:

    • decyzji o odmowie zwrotu nienależnie opłaconych składek,
    • decyzji o odmowie wydania zaświadczenia o niezaleganiu.

    Złóż pismo za pośrednictwem tej naszej placówki, która wydała decyzję w Twojej sprawie.
    Masz na to miesiąc od dnia, w którym otrzymasz naszą decyzję.
    Nie ponosisz żadnych opłat za postępowanie odwoławcze.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji znajdziesz na www.zus.pl .
     

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    • Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.).
    • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.).
    • § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 1949).

Rozliczenia na koncie płatnika

Pobierz kartę usługi w formacie PDF

Rozliczenia na koncie płatnika (pdf, 179 kB)