Breadcrumb

Obsługa wniosków o podjęcie, wznowienie lub wstrzymanie wypłaty świadczenia

Obsługa wniosków o podjęcie, wznowienie lub wstrzymanie wypłaty świadczenia

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby, która ma ustalone prawo do świadczeń emerytalno-rentowych.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Wniosek o podjęcie, wznowienie wypłaty świadczenia emerytalno-rentowego

    • wniosek o wstrzymanie wypłaty świadczenia emerytalno-rentowego

    • dokument potwierdzający ustanie zatrudnienia lub oświadczenie w tym zakresie

    • zaświadczenie potwierdzające kontynuowanie nauki w szkole lub zaświadczenie z uczelni o okresie studiów

    • wniosek o ponowne ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy oraz zaświadczenie o stanie zdrowia OL-9 wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku oraz ewentualnie dokumentacja medyczna.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności powodujących podjęcie, wznowienie lub wstrzymanie wypłaty świadczenia emerytalno-rentowego.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek można złożyć:

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Od decyzji przysługuje odwołanie, które należy wnieść pisemnie lub ustnie do protokołu, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, do sądu okręgowego - sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

    Postępowanie odwoławcze jest wolne od opłat.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Wniosek może zostać wycofany, jednakże nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji organu rentowego, tj. w przypadku, gdy nie zostało złożone odwołanie do sądu - w terminie miesiąca od daty doręczenia decyzji.

    Przy załatwianiu formalności można skorzystać z pomocy pracowników ZUS:

    • w Centrum Obsługi Telefonicznej

      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • za pośrednictwem e-mail cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00

    lub uzyskać informację na stronie internetowej www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    • Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
    • Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
    • Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach
    • Ustawa z dnia 27.06.2003 r. o rencie socjalnej
    • Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych
    • Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych
    • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe.