Ścieżka nawigacji

Rozłożenie na raty należności na podstawie ustawy o finansach publicznych

Rozłożenie na raty należności na podstawie ustawy o finansach publicznych

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    • Członka zarządu (byłego członka zarządu) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który odpowiada za zobowiązania spółki z tytułu nieopłaconych należności, które powstały przed 25 listopada 1998 r.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, jeżeli obowiązek zwrotu wynika z odszkodowania zasądzonego przez sąd w postępowaniu karnym.
    • Dłużnika rzeczowego, który jest zobowiązany do spłaty należności zabezpieczonych hipoteką, jeżeli nie jest jednocześnie dłużnikiem osobistym (np. nabył nieruchomości, dla której prowadzona jest księga wieczysta z wpisem hipoteki na rzecz ZUS).

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Wniosek, w którym podajesz:
      • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, PESEL), telefon, adres do korespondencji
      • należności, o których rozłożenie na raty składasz wniosek, ich rodzaj, wysokość oraz okres, za który powinny być zapłacone
      • Twoją propozycję spłaty zadłużenia: termin płatności rat, ich liczbę i wysokość
      • uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia
      • rodzaj pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz – jeżeli jesteś jednocześnie dłużnikiem rzeczowym i przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
      • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.
    • Inne dokumenty:
      • obrazujące Twoją kondycję finansową oraz możliwości płatnicze, np.
        • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (RON)
        • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej (ROW), jeżeli wniosek dotyczy należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń
        • zeznania podatkowe za ostatni rok
      • dotyczące pomocy publicznej
        • w przypadku pomocy de minimis
          • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis (RPD), albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2)
          • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD) lub Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (RFR) – jeśli ubiegasz się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
        • w przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia
          • oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RPI)
          • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFI)
          • dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).

    Jeżeli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.
    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w biurze podawczym w każdej naszej placówce
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie
    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są ustawowe przesłanki do rozłożenia należności na raty. Należą do nich: uzasadnione względy społeczne lub gospodarcze, Twoje możliwości płatnicze lub korzyści dla Skarbu Państwa.
    Wysyłamy do Ciebie informację o naszym rozstrzygnięciu. Jeśli rozpatrzymy Twój wniosek pozytywnie, podpisujemy z Tobą umowę.

    Termin rozpatrzenia
    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zwykle zajmuje nam to do 2 miesięcy od jego złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Nie możesz odwołać się od naszego rozstrzygnięcia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie
    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

Rozłożenie na raty należności na podstawie ustawy o finansach publicznych