USA
10 grudnia 2014
Umowa z 2 kwietnia 2008 r. o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 374) z mocą obowiązującą od 1 marca 2009 r.
Generalna zasada zawarta w art. 6 ust. 1 Umowy stanowi, że osoby podlegają ustawodawstwu dotyczącemu zabezpieczenia społecznego tej Umawiającej się Strony, na której terytorium pracują. Przepis art. 6 ust. 1 dotyczy zarówno pracowników, jak i osób prowadzących działalność na własny rachunek.
Umowa przewiduje odstępstwa od powyższej zasady. Dotyczą one:
pracowników,
- osób pracujących na własny rachunek,
- personelu placówek dyplomatycznych i konsularnych,
- osób zatrudnionych w służbie państwowej.
Jeżeli osoba zwykle zatrudniona na terytorium jednej Strony przez
pracodawcę działającego na tym terytorium zostanie czasowo wysłana
przez tego pracodawcę na terytorium drugiej Strony, osoba ta podlega
przepisom prawa wyłącznie pierwszej Strony, tak jakby była zatrudniona
na terytorium pierwszej Strony, pod warunkiem, że przewidywany okres
zatrudnienia na terytorium drugiej Strony nie przekracza pięciu lat
(art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze).
Powyższe oznacza, że pracownik
wysłany przez polskiego pracodawcę w celu wykonywania pracy na
terytorium Stanów Zjednoczonych, przez okres 5 lat od daty wysłania
może podlegać ubezpieczeniom społecznym w Polsce. Nie będzie natomiast
podlegać w tym czasie ubezpieczeniom w Stanach Zjednoczonych.
Przepis art. 6 ust. 2 zdanie drugie Umowy dotyczy tylko prawa amerykańskiego.
Utrzymanie ustawodawstwa państwa wysyłającego na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 jest możliwe również w przypadku, gdy pracownik zostanie wysłany przez pracodawcę z terytorium jednej Strony do pracy na terytorium państwa trzeciego, a następnie przez tego samego pracodawcę zostanie wysłany z państwa trzeciego do pracy na terytorium drugiej Strony pod warunkiem, że podczas pracy na terytorium państwa trzeciego pracownik podlegał ustawodawstwu tego pierwszego państwa - Strony Umowy (art. 6 ust. 3).
Podróżujący pracownicy lotniczej firmy transportowej, wykonujący
swoją pracę na terytoriach obu Stron, którzy inaczej podlegaliby
przepisom prawa obu Stron, podlegają w odniesieniu do tej pracy
przepisom prawa wyłącznie tej Strony, na której terytorium znajduje
się siedziba tej firmy. Jednakże, jeżeli tacy pracownicy mają miejsce
zamieszkania na terytorium drugiej Strony, podlegają przepisom prawa
wyłącznie tej Strony (art. 6 ust. 6 Umowy).
Zgodnie z powyższym
przepisem, pracownik lotniczej firmy transportowej z siedzibą w
Polsce, wykonujący pracę na terytorium obu Stron, w odniesieniu do tej
pracy podlega ubezpieczeniom społecznym wyłącznie w Polsce, pod
warunkiem, że zamieszkuje w Polsce. Jeżeli miejsce zamieszkania
takiego pracownika znajduje się w Stanach Zjednoczonych, to podlega on
wyłącznie amerykańskiemu ustawodawstwu ubezpieczeniowemu.
Osoba pracująca na własny rachunek, która ma miejsce zamieszkania na
terytorium Strony, podlega przepisom prawa tylko tej Strony (art. 6
ust. 4).
Oznacza to, że osoba prowadząca działalność w Polsce,
która przenosi tę działalność na terytorium Stanów Zjednoczonych
podlega nadal ubezpieczeniom społecznym w Polsce, jeżeli zamieszkuje w
Polsce.
Przepis art. 6 ust. 4 dotyczy również sytuacji
prowadzenia działalności w obu państwach – Stronach Umowy. W takim
przypadku ma zastosowanie wyłącznie ustawodawstwo ubezpieczeniowe tej
Strony, na terytorium której prowadzący działalność zamieszkuje.
Na podstawie art. 1 ust. 2 Umowy przy określaniu miejsca zamieszkania
każda ze Stron stosuje przepisy własnego ustawodawstwa.
Umowa nie narusza postanowień Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych z dnia 18 kwietnia 1961 r. oraz Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach konsularnych z dnia 24 kwietnia 1963 r., dotyczących zabezpieczenia społecznego (art. 6 ust. 7).
Jeżeli osoba zatrudniona w służbie państwowej jednej ze Stron podlega
przepisom prawa obu Stron w odniesieniu do tego zatrudnienia, stosuje
się następujące zasady:
- osoba zatrudniona w służbie państwowej
Strony, która zostaje wysłana do pracy na terytorium drugiej Strony, w
odniesieniu do tego zatrudnienia, podlega wyłącznie przepisom prawa
pierwszej Strony (art. 6 ust. 8 pkt 1),
- z wyjątkami
przewidzianymi w artykule 6 ust. 7 oraz w artykule 6 ust. 8 pkt 1
osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Strony, która jest
zatrudniona na tym terytorium w służbie państwowej drugiej Strony, w
odniesieniu do tego zatrudnienia, podlega wyłącznie przepisom prawa
drugiej Strony (art. 6 ust. 8 pkt 2).
W związku z powyższym,
osoba zatrudniona w służbie państwowej Polski i wysłana do pracy w
Stanach Zjednoczonych w odniesieniu do tego zatrudnienia podlega
wyłącznie polskim przepisom dotyczącym zabezpieczenia społecznego,
zgodnie z art. 6 ust. 8 pkt 1.
Pojęcie ,,służba państwowa”
zostało zdefiniowane jako zatrudnienie przez rząd każdej ze Stron lub
podmiot wykonujący zadania na jego rzecz (art. 6 ust. 9 Umowy).
Przepis art. 6 ust. 10 Umowy dopuszcza możliwość uzgodnienia przez
właściwe władze obu stron lub przez wyznaczone przez nie instytucje
wprowadzenia wyjątku od postanowień art. 6 Umowy w odniesieniu do
konkretnych osób lub grup osób, pod warunkiem, że zainteresowana osoba
będzie podlegać przepisom prawa jednej ze Stron.
W Polsce
instytucją wyznaczoną do stosowania art. 6 ust. 10 jest Zakład
Ubezpieczeń Społecznych – Centrala w Warszawie.
Dokumentem stwierdzającym podleganie przez daną osobę polskim przepisom prawa jest potwierdzony przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych formularz PL/USA 1. Formularze są potwierdzane przez jednostki terenowe Zakładu na wniosek pracodawcy lub osoby pracującej na własny rachunek.