Aplikacja mobilna mZUS
28 lipca 2025
Z aplikacji mZUS można korzystać na urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi Android i iOS. Aplikację należy pobierać wyłącznie ze sklepów Google Play oraz App Store.
Dla kogo przeznaczona jest aplikacja mZUS
Aplikacja mZUS jest przeznaczona dla:
- osób ubezpieczonych,
- świadczeniobiorców i
- osób, które mogąc skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.
Jako osoba ubezpieczona w ZUS możesz sprawdzić swoje:
- ubezpieczenie (w tym ubezpieczenie zdrowotne i przynależność do NFZ),
- składki (podstawy i składki, subkonto, otwarty fundusz emerytalny),
- kapitał początkowy,
- informacje o stanie konta w ZUS,
- zgłoszenia członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego,
- przerwy w pracy.
Jako osoba, która pobiera zasiłki z ZUS możesz sprawdzić:
- rodzaj pobieranego zasiłku (z ostatnich 6 miesięcy),
- datę, kwotę i sposób wypłaty,
- potrącenia.
Jako osoba, która pobiera świadczenie emerytalno-rentowe możesz sprawdzić:
- rodzaj pobieranego świadczenia (z ostatnich 12 miesięcy),
- datę, kwotę i sposób wypłaty.
Funkcje aplikacji
Za pomocą aplikacji mZUS możesz sprawdzić zaświadczenia lekarskie (e-ZLA) wystawione w ciągu ostatnich 12 miesięcy, także zobaczyć ich szczegóły i zapisać je do pliku PDF.
Aplikacja mobilna mZUS została wyposażona w funkcję kalkulatora emerytalnego, który służy do obliczania prognozowanej wysokości emerytury.
W aplikacji mobilnej mZUS utworzysz zaświadczenie z danymi z ZUS dla ubezpieczonych i świadczeniobiorców (w zakresie emerytur i rent oraz zasiłków). Możesz podejrzeć utworzone zaświadczenia, pobrać je i wysłać na adres e-mail.
Bezpośrednio w aplikacji możesz wykonać uwierzytelnione połączenie z Centrum Kontaktu Klientów ZUS oraz zamówić e-wizytę.
Za pośrednictwem aplikacji możesz również:
- w prosty sposób złożyć wniosek o:
- świadczenie wychowawcze 800+,
- świadczenia z Programu Aktywny Rodzic tj. aktywni rodzice w pracy, aktywnie w żłobku, aktywnie w domu, oraz
- świadczenie dobry start 300+.
Po złożeniu wniosku możesz również sprawdzić planowy termin załatwienia sprawy.
Jeśli masz złożony wniosek o 300+ lub 800+ i przyznaliśmy Ci świadczenie, możesz na jego podstawie utworzyć nowy wniosek. Do kreatora pobiorą się wszystkie Twoje dane. Jeżeli coś się zmieniło, możesz to poprawić.
Jeśli tworzysz dowolny wniosek i masz dzieci zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS, możesz w kreatorze wybrać ich dane. Dzięki temu nie musisz tych informacji wprowadzać ręcznie.
- szybko sprawdzić, co się dzieje z Twoim wnioskiem, tzn. zobaczysz jego status;
W aplikacji masz dostęp do wniosków, które trafiły do ZUS różnymi kanałami, tj. przez:
- aplikację mZUS,
- Platformę Usług Elektronicznych PUE/eZUS,
- bankowość elektroniczną lub
- system Emp@tia.
- podejrzeć dane o wypłatach Twoich świadczeń – sprawdzisz kwotę świadczenia i termin jego wypłaty;
- utworzyć i wysłać wycofanie wniosków 300+ i 800+ (do wcześniej złożonych wniosków);
- utworzyć i wysłać odwołanie od decyzji odmownej dla wniosków z zakresu świadczeń dla rodziny (dla wniosków w statusie „Odmowa prawa do świadczenia”);
- uzupełnić wniosek z zakresu świadczeń dla rodzin za pomocą pisma POG (np. dosłać brakujący załącznik);
- zalogować się do PUE/eZUS – zeskanuj kod QR lub ręcznie wpisz kod, który można uzyskać po wybraniu logowania do PUE/eZUS za pomocą aplikacji mobilnej;
- napisać wiadomość do CKK ZUS i odczytać odpowiedź na nią – w aplikacji będziesz mieć dostęp do pełnej korespondencji z CKK;
- umówić się na wizytę w placówce ZUS – w aplikacji możesz wybrać placówkę ZUS i wskazać termin, w którym chcesz umówić się na wizytę;
- odczytać powiadomienia, które pojawiły się na Twoim koncie na PUE/eZUS – jeśli na Twoim koncie na PUE/eZUS jest nowa wiadomość, zobaczysz ją również w aplikacji (może to być np. informacja o wystawionym zwolnieniu lekarskim e-ZLA);
- otrzymać komunikaty przeznaczone dla aplikacji mZUS – przypomnimy Ci np. o możliwości składania wniosków na nowy okres świadczeniowy;
- działać w imieniu osoby, która nadała Ci upoważnienie do PUE/eZUS – jeśli na PUE/eZUS masz upoważnienie do obsługi innej osoby, możesz w aplikacji wybrać jej konto i sprawdzić np. status złożonego wniosku o świadczenie dla rodziny;
- sprawdzić, co się zmieniło w nowej wersji aplikacji – gdy udostępnimy nową wersję aplikacji z kolejnymi funkcjami, poinformujemy Cię o tym, jakie zmiany w niej wprowadziliśmy.
Jak działają wszystkie funkcje aplikacji mZUS, sprawdzisz w "Podręczniku użytkownika" (pdf 3,3 MB)
Zanim zainstalujesz aplikację
Aplikację mobilną mZUS – po zainstalowaniu na smartfonie lub tablecie – trzeba połączyć ze swoim kontem na PUE/eZUS. Sprawdź, jak to zrobić, w instrukcji "Jak aktywować aplikację mZUS" (pdf 1,8 MB). Przed instalacją aplikacji upewnij się, że masz konto na PUE/eZUS i jest ono aktywny. Informacje o tym, jak założyć profil na PUE/eZUS.
Najczęściej zadawane pytania (docx 51 Kb).
Tutorial - powiązanie aplikacji mobilnej mZUS z kontem na PUE/eZUS (link do YouTube).
Deklaracja dostępności dla aplikacji mZUS - w wersji dla systemu Android.
Deklaracja dostępności dla aplikacji mZUS - w wersji dla systemu iOS.
Regulamin aplikacji mobilnej mZUS (pdf 656 mb)
Jeśli masz problem z działaniem aplikacji mZUS, napisz do nas:
- na adres e-mail: cot@zus.pl
- przez PUE/eZUS – wybierz opcję „Zadaj pytanie ZUS”