Ścieżka nawigacji

Aplikacja mobilna mZUS

Aplikacja mobilna mZUS

Z aplikacji mZUS można korzystać na urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi Android i iOS. Aplikację należy pobierać wyłącznie ze sklepów Google Play oraz App Store.

Dla kogo przeznaczona jest aplikacja mZUS

Aplikacja mZUS jest przeznaczona dla:

  • osób ubezpieczonych,
  • świadczeniobiorców i
  • osób, które mogąc skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Jako osoba ubezpieczona w ZUS możesz sprawdzić swoje:

  • ubezpieczenie (w tym ubezpieczenie zdrowotne i przynależność do NFZ),
  • składki (podstawy i składki, subkonto, otwarty fundusz emerytalny),
  • kapitał początkowy,
  • informacje o stanie konta w ZUS,
  • zgłoszenia członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego,
  • przerwy w pracy.

Jako osoba, która pobiera zasiłki z ZUS możesz sprawdzić:

  • rodzaj pobieranego zasiłku (z ostatnich 6 miesięcy),
  • datę, kwotę i sposób wypłaty,
  • potrącenia.

Jako osoba, która pobiera świadczenie emerytalno-rentowe możesz sprawdzić:

  • rodzaj pobieranego świadczenia (z ostatnich 12 miesięcy),
  • datę, kwotę i sposób wypłaty.

Funkcje aplikacji

Za pomocą aplikacji mZUS możesz sprawdzić zaświadczenia lekarskie (e-ZLA) wystawione w ciągu ostatnich 12 miesięcy, także zobaczyć ich szczegóły i zapisać je do pliku PDF.

Aplikacja mobilna mZUS została wyposażona w funkcję kalkulatora emerytalnego, który służy do obliczania prognozowanej wysokości emerytury.

W aplikacji mobilnej mZUS utworzysz zaświadczenie z danymi z ZUS dla ubezpieczonych i świadczeniobiorców (w zakresie emerytur i rent oraz zasiłków). Możesz podejrzeć utworzone zaświadczenia, pobrać je i wysłać na adres e-mail.

Bezpośrednio w aplikacji możesz wykonać uwierzytelnione połączenie z Centrum Kontaktu Klientów ZUS oraz zamówić e-wizytę.

Za pośrednictwem aplikacji możesz również:

  • w prosty sposób złożyć wniosek o:
    • świadczenie wychowawcze 800+,
    • świadczenia z Programu Aktywny Rodzic tj.  aktywni rodzice w pracy, aktywnie w żłobku, aktywnie w domu, oraz
    • świadczenie dobry start 300+.

Po złożeniu wniosku możesz również sprawdzić planowy termin załatwienia sprawy.

Jeśli masz złożony wniosek o 300+ lub 800+ i przyznaliśmy Ci świadczenie, możesz na jego podstawie utworzyć nowy wniosek. Do kreatora pobiorą się wszystkie Twoje dane. Jeżeli coś się zmieniło, możesz to poprawić.

Jeśli tworzysz dowolny wniosek i masz dzieci zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS, możesz w kreatorze wybrać ich dane. Dzięki temu nie musisz tych informacji wprowadzać ręcznie.

  • szybko sprawdzić, co się dzieje z Twoim wnioskiem, tzn. zobaczysz jego status;

W aplikacji masz dostęp do wniosków, które trafiły do ZUS różnymi kanałami, tj. przez:

  • aplikację mZUS,
  • Platformę Usług Elektronicznych PUE/eZUS,
  • bankowość elektroniczną lub
  • system Emp@tia.

 

  • podejrzeć dane o wypłatach Twoich świadczeń – sprawdzisz kwotę świadczenia i termin jego wypłaty;
  • utworzyć i wysłać wycofanie wniosków 300+ i 800+ (do wcześniej złożonych wniosków);
  • utworzyć i wysłać odwołanie od decyzji odmownej dla wniosków z zakresu świadczeń dla rodziny (dla wniosków w statusie „Odmowa prawa do świadczenia”);
  • uzupełnić wniosek z zakresu świadczeń dla rodzin za pomocą pisma POG (np. dosłać brakujący załącznik);
  • zalogować się do PUE/eZUS – zeskanuj kod QR lub ręcznie wpisz kod, który można uzyskać po wybraniu logowania do PUE/eZUS za pomocą aplikacji mobilnej;
  • napisać wiadomość do CKK ZUS i odczytać odpowiedź na nią – w aplikacji będziesz mieć dostęp do pełnej korespondencji z CKK;
  • umówić się na wizytę w placówce ZUS – w aplikacji możesz wybrać placówkę ZUS i wskazać termin, w którym chcesz umówić się na wizytę;
  • odczytać powiadomienia, które pojawiły się na Twoim koncie na PUE/eZUS – jeśli na Twoim koncie na PUE/eZUS jest nowa wiadomość, zobaczysz ją również w aplikacji (może to być np. informacja o wystawionym zwolnieniu lekarskim e-ZLA);
  • otrzymać komunikaty przeznaczone dla aplikacji mZUS – przypomnimy Ci np. o możliwości składania wniosków na nowy okres świadczeniowy;
  • działać w imieniu osoby, która nadała Ci upoważnienie do PUE/eZUS – jeśli na PUE/eZUS masz upoważnienie do obsługi innej osoby, możesz w aplikacji wybrać jej konto i sprawdzić np. status złożonego wniosku o świadczenie dla rodziny;
  • sprawdzić, co się zmieniło w nowej wersji aplikacji – gdy udostępnimy nową wersję aplikacji z kolejnymi funkcjami, poinformujemy Cię o tym, jakie zmiany w niej wprowadziliśmy.

Jak działają wszystkie funkcje aplikacji mZUS, sprawdzisz w "Podręczniku użytkownika" (pdf 3,3 MB)

Zanim zainstalujesz aplikację

Aplikację mobilną mZUS – po zainstalowaniu na smartfonie lub tablecie – trzeba połączyć ze swoim kontem na PUE/eZUS. Sprawdź, jak to zrobić,  w instrukcji "Jak aktywować aplikację mZUS" (pdf 1,8 MB). Przed instalacją aplikacji upewnij się, że masz konto na PUE/eZUS i jest ono aktywny. Informacje o tym, jak założyć profil na PUE/eZUS.

Najczęściej zadawane pytania (docx 51 Kb).

Tutorial - powiązanie aplikacji mobilnej mZUS z kontem na PUE/eZUS (link do YouTube).

Deklaracja dostępności dla aplikacji mZUS - w wersji dla systemu Android.

Deklaracja dostępności dla aplikacji mZUS - w wersji dla systemu iOS. 

Regulamin aplikacji mobilnej mZUS (pdf 656 mb)

Jeśli masz problem z działaniem aplikacji mZUS, napisz do nas:

  • na adres e-mail: cot@zus.pl
  • przez PUE/eZUS – wybierz opcję  „Zadaj pytanie ZUS”

inforgrafika mZUS - link do wiekszego pliku

Do pobrania