Ścieżka nawigacji

Uchylenie czynności egzekucyjnych

Uchylenie czynności egzekucyjnych

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    • Płatnika składek (również osoby, która przestała prowadzić działalność).
    • Innej osoby, która jest zobowiązana do opłacenia należności z tytułu składek na podstawie prawomocnej decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności (spadkobiercy, osoby trzeciej).
    • Małżonka, który odpowiada z majątku wspólnego.
    • Ubezpieczonego, który ponosi odpowiedzialność za zadłużenie z tytułu składek.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Wniosek, w którym podajesz:
      • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, PESEL, REGON), telefon, adres do korespondencji
      • należności, w sprawie których składasz wniosek
      • powody, z jakich przestałeś opłacać składki (lub nie płaciłeś ich w pełnej wysokości)
      • uzasadnienie, dlaczego chcesz, żebyśmy uchylili czynności egzekucyjne
      • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.

    Dokumenty obrazujące kondycję finansową, zależne od formy opodatkowania:

    Zakres podmiotowy

    Forma opodatkowania/ księgowości

    Jakich dokumentów wymagamy

    osoby prawne i spółki prawa handlowego

    pełna księgowość

    • oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP)

    spółki osobowe/ spółki cywilne

    zasady ogólne

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (ROF) za każdego wspólnika

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami

    pełna księgowość

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej prowadzącej pełną księgowość (ROK)

    zasady ogólne

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (ROF)

    podatek liniowy

    karta podatkowa

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    osoby, które nie są przedsiębiorcami

    -

    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby niebędącej przedsiębiorcą (RON)

     

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.

    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek,
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w biurze podawczym w każdej naszej placówce,
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół.

     

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie

    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są wszystkie ustawowe przesłanki do uchylenia czynności egzekucyjnych, tzn. czy:

    • uzasadnia to Twój ważny interes
    • nie stoi temu na przeszkodzie interes wierzyciela (czyli istnieje prawdopodobieństwo odzyskania należności)
    • nie nabyły praw osoby trzecie.

    Na ostateczne rozstrzygnięcie mają wpływ takie czynniki jak: wysokość Twojego zadłużenia, Twoja dotychczasowa współpraca przy spłacie należności, Twoja sytuacja finansowa.

    Gdy kończymy postępowanie, wysyłamy do Ciebie nasze postanowienie.

    Termin rozpatrzenia

    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz złożyć zażalenie na nasze postanowienie do dyrektora izby administracji skarbowej.

    Złóż pismo do placówki ZUS, która rozpatrywała Twoją sprawę. Masz na to 7 dni od dnia, w którym otrzymasz nasze postanowienie.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie
    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • e-mailem: cot@zus.pl
      • przez Skype’a na stronie www.zus.pl lub pod zus_centrum_obslugi_tel
      • przez czat na stronie www.zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1201, z późn. zm.).

Uchylenie czynności egzekucyjnych

Pobierz kartę usługi w formacie PDF

Uchylenie czynności egzekucyjnych (pdf, 194 kB)