Pomoc dla płatników składek poszkodowanych w powodzi – umorzenie należności
17 czerwca 2025
Jakie należności możemy umorzyć
Na podstawie ustawy powodziowej możesz uzyskać umorzenie należności z tytułu składek na:
- ubezpieczenia społeczne,
- ubezpieczenie zdrowotne,
- Fundusz Pracy,
- Fundusz Solidarnościowy,
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub
- Fundusz Emerytur Pomostowych.
Dla kogo umorzenie
Możesz uzyskać umorzenie należności z tytułu składek, jeżeli spełniasz dwa warunki:
- jesteś płatnikiem składek poszkodowanym w wyniku powodzi z września 2024 r., tzn. na skutek powodzi doznałeś szkód majątkowych lub nie mogłeś, chociażby czasowo, korzystać ze swojej nieruchomości lub swojego lokalu;
oraz
- Twój przychód z działalności gospodarczej (lub z działalności, o których mowa w art. 22a ust. 1a ustawy powodziowej) zmalał o co najmniej 40% między porównywanymi miesiącami.
Jeśli wnioskujesz o umorzenie należności za miesiąc lub miesiące z okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r., weź pod uwagę przychody:
- z września 2024 r. w porównaniu do września 2023 r. albo
- z października 2024 r. w porównaniu do października 2023 r. albo
- z września 2024 r. w porównaniu do sierpnia 2024 r. – jeżeli rozpocząłeś działalność w 2024 r.
Jeśli wnioskujesz o umorzenie należności za miesiąc lub miesiące z okresu od 1 stycznia do 31 maja 2025 r., weź pod uwagę przychody:
- ze stycznia 2025 r. w porównaniu do stycznia 2024 r. albo
- z lutego 2025 r. w porównaniu do lutego 2024 r. albo
- ze stycznia 2025 r. w porównaniu do sierpnia 2024 r. – jeżeli rozpocząłeś działalność po 29 lutego 2024 r.
Działalności, o których mowa w art. 22a ust. 1a ustawy powodziowej, to:
- działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1491) prowadzona przez organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy,
- działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i innej działalności o charakterze odpłatnym w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 113 i 1635) prowadzona przez podmioty ekonomii społecznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 tej ustawy,
- działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.) prowadzona przez rolników w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników podlegających na podstawie tej ustawy ubezpieczeniu społecznemu rolników.
Możesz złożyć wniosek o umorzenie należności za wskazany miesiąc lub miesiące kalendarzowe przypadające w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. lub w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 maja 2025 r. Dotyczy to także należności, które zostały już opłacone lub tych, których termin płatności został wyznaczony na 15 września 2025 r. (zgodnie z art. 36 ustawy powodziowej) albo które są objęte umową z ZUS o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie terminu płatności składek.
Umorzenie będzie dotyczyło składek należnych za wszystkich ubezpieczonych, których zgłosiłeś jako płatnik składek.
Ważne!
Jeżeli starasz się o umorzenie składek na własne ubezpieczenia, to może ono mieć negatywny wpływ na Twoje prawa do przyszłych świadczeń z ZUS i na ich wysokość. Nie będziesz miał zapisanej składki za okres umorzenia jako opłaconej.
Jak i kiedy złożyć wniosek
Jeżeli chcesz skorzystać z umorzenia składek:
- za wskazany miesiąc lub miesiące w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. - złóż wniosek na formularzu RUP (Wniosek o umorzenie należności z tytułu składek).
- za wskazany miesiąc lub miesiące w okresie od 1 stycznia do 31 maja 2025 r. – złóż wniosek na formularzu RUP-2 (Wniosek o umorzenie należności z tytułu składek za rozszerzony okres)
Wniosek za dany okres możesz złożyć jednorazowo tylko w formie elektronicznej na swoim koncie na PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego dołączasz wniosek o umorzenie.
Co zawiera wniosek i jakie dokumenty są potrzebne
We wniosku wskaż miesiąc lub miesiące, za które mamy umorzyć należności z tytułu składek. Muszą to być miesiące z okresów:
- od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. – formularz RUP lub
- od 1 stycznia do 31 maja 2025 r. – formularz RUP-2.
Składając wniosek oświadczasz, że jesteś płatnikiem poszkodowanym w wyniku powodzi oraz że przychód z prowadzonej przez Ciebie działalności gospodarczej lub działalności, o której mowa w art. 22a ust. 1a, zmalał o co najmniej 40% między porównywanymi miesiącami.
Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli nie złożyłeś go wcześniej w ZUS. Aby udzielić pełnomocnictwa, możesz wypełnić formularz PEL dostępny na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.
Kiedy i jak dowiesz się o rozstrzygnięciu
Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.
Jeżeli wniosek o umorzenie składek uwzględnimy w całości, to otrzymasz informację, że ZUS udziela Ci pomocy publicznej. Informację tę przekażemy także wojewodzie.
Jeśli tylko część Twojego wniosku rozpatrzymy pozytywnie lub w ogóle odmówimy Ci umorzenia składek, to otrzymasz od nas decyzję w tej sprawie.
Informację w sprawie wniosku lub decyzję przekażemy na Twoje konto płatnika na PUE/eZUS.
Jak się odwołać od decyzji ZUS
Od naszej decyzji możesz się odwołać – za naszym pośrednictwem – do sądu okręgowego. Masz na to miesiąc od dnia, w którym doręczyliśmy Ci decyzję.
Odwołanie możesz złożyć pisemnie lub ustnie do protokołu, który spisze nasz pracownik. Powinno ono zawierać:
- oznaczenie sądu,
- Twoje imię i nazwisko lub nazwę firmy,
- adres do korespondencji,
- znak i datę decyzji ZUS,
- uzasadnienie odwołania,
- podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.
Nie zapłacisz opłaty podstawowej od wniesienia odwołania.
Jaka może być wartość pomocy publicznej na naprawienie szkód wynikających z powodzi
Łączna wartość pomocy publicznej przeznaczonej na usunięcie skutków powodzi nie może przekroczyć szkody, którą poniosłeś, pomniejszonej o wartość uzyskanego odszkodowania.
Chodzi o szkodę, jaką poniosłeś bezpośrednio w wyniku powodzi, a która obejmuje:
- szkody materialne dotyczące aktywów oraz
- utratę dochodu w wyniku całkowitego lub częściowego zawieszenia działalności przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy od wystąpienia powodzi.
Oznacza to, że jeżeli otrzymasz pomoc publiczną (np. w postaci świadczenia interwencyjnego lub nowego terminu na opłacenie składek), która przekroczy rzeczywistą wartość szkody pomniejszoną
o uzyskane odszkodowanie, będziesz zobowiązany do zwrotu tej nadwyżki. Wojewoda zawiadomi Cię o wysokości nadwyżki i wskaże rachunek bankowy, na który będziesz zobowiązany wpłacić tę należność w ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Jeśli nie wpłacisz tej kwoty, wojewoda wyda w tej sprawie decyzję.
Pytania w sprawie umorzenia składek na podstawie ustawy powodziowej
Jeśli masz pytania:
- zadzwoń na infolinię Centrum Kontaktu Klientów (CKK) w dni robocze pon. – pt. od 7.00 do 18.00 pod numer 22 560 16 00,
- zapytaj doradcę ds. ulg i umorzeń w naszej placówce ZUS lub
- umów się na e-wizytę i porozmawiaj online z naszym doradcą.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. z 2024 r. poz. 654, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. poz. 1859, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572)