Breadcrumb

Świadczenie honorowe dla osób, które skończyły 100 lat

Świadczenie honorowe dla osób, które skończyły 100 lat

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    1. Osoby, która spełnia łącznie następujące warunki:
    • ma obywatelstwo polskie,
    • skończyła 100 lat,
    • w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym skończyła 100 lat, ma prawo do świadczenia wymienionego w ustawie o świadczeniu honorowym, np. emerytury, renty.

     

    WAŻNE!
    ​​​Taka osoba będzie miała przyznane z urzędu prawo do świadczenia honorowego, to znaczy nie będzie musiała składać wniosku o to świadczenie. Decyzję w tej sprawie wyda właściwy organ emerytalny lub rentowy (ZUS, KRUS, Wojskowe Biuro Emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA, Biuro Emerytalne Służby Więziennej lub jednostka organizacyjna wymiaru sprawiedliwości).

    albo

     

    1. Osoby, która nie ma prawa do świadczeń wymienionych w ustawie o świadczeniu honorowym, ale spełnia łącznie następujące warunki:
    • ma obywatelstwo polskie,
    • skończyła 100 lat,
    • ma po ukończeniu 16 roku życia ośrodek interesów życiowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej 10 lat,
    • złoży wniosek o przyznanie takiego świadczenia.

    WAŻNE!
    Świadczenie honorowe będzie przysługiwało takiej osobie od miesiąca, w którym złoży wniosek, ale nie wcześniej niż od miesiąca, w którym skończy 100 lat. Decyzje w sprawie świadczeń honorowych dla takich osób będzie wydawał ZUS.


     

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Wniosek o świadczenie honorowe z tytułu ukończenia 100 lat życia. Formularz wniosku o symbolu ESH jest dostępny na naszej stronie www.zus.pl. Formularz wniosku jest również dostępny w punkcie informacyjnym w sali obsługi klientów w każdej jednostce organizacyjnej ZUS;
    • Do wniosku, który nie został złożony na formularzu ESH, należy dołączyć oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego i posiadaniu po ukończeniu 16. roku życia centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodka interesów życiowych), o którym mowa w art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez okres co najmniej 10 lat.

    WAŻNE!
    Oświadczenie to, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Nie wcześniej niż na 30 dni przed spełnieniem warunków do przyznania świadczenia honorowego.

    WAŻNE!
    Wniosek o świadczenie honorowe składają wyłącznie osoby, które nie mają prawa do świadczeń wymienionych w ustawie o świadczeniu honorowym.

    Jeżeli wniosek zostanie złożony wcześniej, organ rentowy wyda decyzję o odmowie prawa do świadczenia, wskazując, które warunki nie zostały spełnione.

    Jeżeli wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach po spełnieniu warunków do świadczenia honorowego, prawo do tego świadczenia zostanie ustalone od miesiąca zgłoszenia wniosku.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek można złożyć:

    • osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu)
    • za pośrednictwem poczty lub polskiego urzędu konsularnego,
    • przez PUE/eZUS, w postaci dokumentu elektronicznego, wyłącznie z wykorzystaniem formularza POG (pismo ogólne do ZUS).

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Od decyzji w sprawie świadczenia honorowego przysługuje prawo wniesienia do organu, który wydał decyzję, wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek ten składa się do Prezesa ZUS.

    Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy podlega rozpatrzeniu przez działającego z upoważnienia Prezesa ZUS, Dyrektora Oddziału ZUS, w którym wydano kwestionowaną decyzję.

    Od decyzji wydanej w drugiej instancji przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, którą należy wnieść pisemnie lub ustnie do protokołu, za pośrednictwem Prezesa ZUS.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Od 1 stycznia 2025 r. świadczenie honorowe przysługuje w wysokości 6 246,13 zł miesięcznie. Kwota ta będzie corocznie waloryzowana w marcu.

    Osoba, która do 31 grudnia 2024 r. otrzymywała świadczenie honorowe w niższej kwocie,
    od 1 stycznia 2025 r. otrzyma je w wysokości 6 246,13 zł.

    Osoba, która skończyła 100 lat i ma prawo do więcej niż jednego świadczenia emerytalno-rentowego, będzie otrzymywała tylko jedno świadczenie honorowe.

    Osobie, której świadczenia emerytalno-rentowe wypłacają dwa różne organy, świadczenie honorowe przyzna oraz będzie je wypłacał ZUS.

    Przy załatwianiu formalności można skorzystać z pomocy pracowników ZUS:

    • w Centrum Kontaktu Klientów
    • pod numerem telefonu  22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora),
    • pod adresem e-mail cot@zus.pl.              

    Konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 18 października 2024 r. o świadczeniu honorowym z tytułu ukończenia 100 lat życia.