Osoby, która doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu w związku z wypadkiem powstałym w szczególnych okolicznościach, jeżeli stała się całkowicie niezdolna do pracy wskutek tego wypadku
albo
osoby, która doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu w związku z chorobą zawodową powstałą w szczególnych okolicznościach, jeżeli stała się całkowicie niezdolna do pracy wskutek choroby zawodowej powstałej w związku z wykonywaniem zajęć lub pracy:
w czasie zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych przez jednostki organizacyjne systemu oświaty, zajęć
w szkole wyższej lub zajęć na studiach doktoranckich albo w czasie odbywania praktyki przewidzianej organizacją studiów lub nauki lub
przy pracy w Ochotniczych Hufcach Pracy na innej podstawie niż umowa o pracę
albo
małżonka
dzieci: własnych, drugiego małżonka, przysposobionych
przyjętych na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuków, rodzeństwa i innych dzieci, w tym również dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej
osoby zmarłej wskutek wypadku lub choroby zawodowej powstałymi w szczególnych okolicznościach.
Wniosek o jednorazowe odszkodowanie
zaświadczenie o stanie zdrowia OL-9 zawierające m.in. informacje o zakończonym procesie leczenia i rehabilitacji, wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku oraz ewentualnie dokumentacja medyczna
dokumentacja potwierdzająca okoliczności i przyczyny wypadku.
decyzja o stwierdzeniu choroby zawodowej wydana przez państwowego inspektora sanitarnego.
Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do jednorazowego odszkodowania po zmarłym są różne w zależności od tego, który członek rodziny osoby zmarłej ubiega się o jednorazowe odszkodowanie:
dokument stwierdzający datę urodzenia wnioskodawcy
dokument stwierdzający datę urodzenia i datę zgonu osoby, po której ma być przyznane jednorazowe odszkodowanie
dokument potwierdzający stopień pokrewieństwa (powinowactwa) z osobą zmarłą
odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli o świadczenie ubiega się wdowa lub wdowiec
zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie, jeżeli przyznanie odszkodowania uzależnione jest od ustalenia niezdolności do pracy
zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły, jeżeli dziecko ukończyło 16 lat
dokument o ustaleniu prawa do alimentów na podstawie wyroku sądu lub ugody w odniesieniu do rodziców, osoby przysposabiającej, macochy, ojczyma (jeżeli nie pozostawali we wspólnym gospodarstwie lub osoba zmarła nie przyczyniała się do ich utrzymania).
Po zakończonym okresie leczenia i rehabilitacji.
W przypadku jednorazowego odszkodowania po zmarłym wniosek można złożyć w dowolnym czasie.
Wniosek można złożyć:
osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu)
za pośrednictwem: operatora pocztowego, polskiego urzędu konsularnego.
Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 14 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.
Od decyzji przysługuje odwołanie, które należy wnieść pisemnie lub ustnie do protokołu, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.
Postępowanie odwoławcze jest wolne od opłat.
Jednorazowe odszkodowanie nie przysługuje osobie, gdy:
wypadek nastąpił z winy umyślnej lub wskutek rażącego niedbalstwa tej osoby
albo
przyczyniła się ona w znacznym stopniu do spowodowania wypadku będąc w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środków odurzających lub substancji psychotropowych.
Wniosek może zostać wycofany, jednakże nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji organu rentowego, tj. w przypadku, gdy nie zostało złożone odwołanie do sądu - w terminie miesiąca od daty doręczenia decyzji.
Przy załatwianiu formalności można skorzystać z pomocy pracowników ZUS:
w Centrum Obsługi Telefonicznej
pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
za pośrednictwem e-mail cot@zus.pl
przez komunikator Skype na stronie www.zus.pl lub pod zus_centrum_obslugi_tel
konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.– pt. w godz. 7.00–18.00
w najbliższej jednostce organizacyjnej ZUS
lub uzyskać informację na stronie internetowej www.zus.pl.
Serwisy ZUS wykorzystują techniczne (niezbędne) oraz analityczne (opcjonalne) pliki cookies. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich takich plików (przycisk „Przejdź do serwisu”) lub dostosować swoje zgody (przycisk „Zarządzaj opcjami”). Jeśli wybierzesz przycisk „Odrzuć opcjonalne”, będziemy wykorzystywać tylko niezbędne pliki cookies. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Aby to zrobić, kliknij „Ustawienia plików cookies” w stopce.
Te pliki są niezbędne, ponieważ zapewniają pełne i nieprzerwane funkcjonowanie serwisu www.zus.pl. Dlatego są zwolnione z obowiązku uzyskania Twojej zgody na zapisywanie ich na Twoim urządzeniu – na podstawie art. 173 ust. 3 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Możesz zablokować techniczne pliki cookies w ustawieniach swojej przeglądarki, ale wtedy nasz serwis może nie działać poprawnie.
Te pliki wykorzystujemy tylko wówczas, jeśli wyrazisz na to zgodę. Pomagają nam mierzyć statystyki odwiedzin serwisu www.zus.pl, stron, jakie na nim odwiedzasz, i tego, czego na nim szukasz. Dzięki temu możemy ulepszać nasz serwis informacyjny.