Ścieżka nawigacji

Aktualności

Obsługa klientów w ZUS w 2022 roku

W ubiegłym roku 13,4 mln klientów odwiedziło sale obsługi klientów (obsługa bezpośrednia). Z porad ekspertów podczas e-wizyty w ZUS skorzystało 111 tys. osób. Pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS odebrali 3,5 mln połączeń. Klienci wysłali do nas również 1,3 mln e-maili. Liczba kont na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS wzrosła do blisko 11 mln.

– Zdecydowaną większość wniosków, która trafiła do ZUS w 2022 roku, przesłano online. ZUS systematycznie redukuje dług technologiczny i rozwija swój potencjał jako e-urząd. Jesteśmy zorientowani na usługi cyfrowe i elektroniczny kontakt z klientem. To jest przyszłość ZUS i wszystkich urzędów w Polsce. Dobrym przykładem jest obsługa przez ZUS świadczeń dla rodzin, w tym 500 +, gdzie wszystkie wnioski o środki były przesłane przez internet – - mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

– Od 10 lat rozbudowujemy Platformę Usług Elektronicznych. Nasz portal obsługuje już prawie 11 mln profili klientów. Przyjmuje 21 mln wniosków elektronicznych od obywateli, czyli dwie trzecie wszystkich dokumentów, jakie trafiają do ZUS. Przez PUE wymieniamy też 29 mln zapytań rocznie z ministerstwami i służbami – dodaje prezes ZUS.

Dzięki PUE można załatwiać wszelkie sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi przez internet, bez wychodzenia z biura lub domu, także poza godzinami działania urzędu.

– Przez PUE uzyskamy m.in. informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach w ZUS. Mamy też pewność co do poprawności danych w przesłanych dokumentach. Możemy również otrzymywać indywidualne odpowiedzi z ZUS – wylicza szefowa ZUS.

– Nasi obywatele doceniają także nowe formy kontaktu z ZUS. Na uwagę zasługuje e-wizyta. W 2022 roku rozmowę z ekspertem ZUS online przeprowadziło ponad 111 tys. osób. Podczas e-wizyty można załatwić większość swoich spraw związanych m.in. z emeryturami i rentami, prowadzeniem firmy, wypłatą zasiłków czy potwierdzeniem profilu na PUE. Z e-wizyty mogą również skorzystać osoby niesłyszące i niedowidzące oraz osoby z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych – podkreśla prof. Uścińska.

Klienci ZUS szukali również informacji na stronie internetowej www.zus.pl – w 2022 roku zanotowano 153,4 mln odsłon strony.