Polityka prywatności – aplikacja mobilna mZUS dla Płatnika
Aplikacja mZUS dla Płatnika to aplikacja mobilna udostępniona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, która pozwala m.in. złożyć wnioski i dokumenty, o których mowa w regulaminie, uzyskać informację roczną dla płatnika, przeglądać informację o e-ZLA, samodzielnie utworzyć zaświadczenie z danymi z ZUS, zarezerwować wizytę i e-wizytę w ZUS, zeskanować kod QR na potrzeby logowania do konta eZUS oraz skontaktować się z infolinią ZUS (CKK).
- Administratorem danych osobowych użytkownika aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w Warszawie przy ul. Szamockiej 3, 5.
- W zależności od systemu operacyjnego aplikacja mobilna mZUS dla Płatnika może uzyskać dostęp do:
- aparatu – na potrzeby skanowania kodu QR,
- treści SMS – na potrzeby odczytywania kodu autoryzacyjnego przysłanego za pomocą wiadomości SMS,
- powiadomień – jeżeli użytkownik chce odbierać powiadomienia typu push,
- wywołania połączenia telefonicznego – na potrzeby połączenia z Centrum Kontaktu Klientów (CKK) ZUS,
- lokalizacji – na potrzeby rezerwacji i obsługi wizyt w ZUS,
Uprawnienia aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika można odwołać przez zmianę ustawień systemowych na urządzeniu lub odinstalowanie aplikacji.
- Aplikacja mobilna mZUS dla Płatnika nie analizuje połączeń, kontaktów ani wiadomości SMS. Aplikacja mobilna mZUS dla Płatnika nie przechowuje także danych biometrycznych w telefonie.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych gromadzi dane dotyczące urządzeń mobilnych w zakresie:
- nazwy urządzenia podczas parowania,
- ostatniej nazwy urządzenia,
- producenta urządzenia,
- modelu urządzenia,
- unikalnego numeru urządzenia,
- wersji systemu operacyjnego podczas parowania,
- ostatniej wersji systemu operacyjnego,
- identyfikatora powiązania (łączy aplikację, użytkownika portalu eZUS i urządzenie),
- daty i czasu wygenerowania jednorazowego kodu aktywacyjnego,
- jednorazowego kodu aktywacyjnego,
- statusu powiązania: w trakcie parowania, sparowany, wycofana autoryzacja, przeterminowany kod aktywacyjny, blokada,
- daty i czasu powiązania urządzenia,
- daty i czasu wycofania autoryzacji,
- identyfikatora sprzętu i systemu operacyjnego w przypadku logowania danymi biometrycznymi,
- powiązanego z aplikacją mobilną mZUS dla Płatnika użytkownika portalu eZUS,
- nazwy aplikacji,
- wersji aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika,
- daty i czasu ostatniej sesji,
- adresu IP podczas parowania,
- adresu IP ostatniej sesji.
- W aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika przechowywane są następujące dane:
- które pochodzą z konta eZUS:
- użytkownika – imię i nazwisko, PESEL lub numer dokumentu tożsamości, dane kontaktowe: numer telefonu lub adres e-mail, login eZUS użytkownika,
- innych osób, do których użytkownik ma pełnomocnictwo w zakresie załatwiania spraw za pośrednictwem eZUS – nazwę płatnika lub imię i nazwisko, NIP, PESEL, REGON lub numer i seria dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- dotyczące osoby wnioskującej o wydanie zaświadczenia A1:
- osoby delegowanej – imię, nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania, obywatelstwo, numer PESEL, a gdy nie nadano numeru PESEL – numer i seria dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- dotyczące osoby wykonującej umowę o dzieło:
wykonawcy – imię, nazwisko, data urodzenia, numer PESEL, a gdy nie nadano numeru PESEL – numer i seria dokumentu potwierdzającego tożsamość, adres zamieszkania lub adres do korespondencji gdy jest inny niż adres zamieszkania, adres e-mail, numer telefonu,
- Dane z e-ZLA:
ubezpieczonego, dla którego zostało wystawione zwolnienie lekarskie - imię, nazwisko, numer PESEL, a gdy nie nadano numeru PESEL – numer i seria dokumentu potwierdzającego tożsamość, daty niezdolności do pracy,
- Dane o saldzie:
informację o kwocie salda oraz dacie, na którą ustalono jego wartość.
- Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych są dostępne w klauzuli informacyjnej (pdf 150kb, link do BIP ZUS). Administrator danych osobowych (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) przetwarza dane osobowe w systemie informatycznym obsługującym działanie aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych – dalej RODO) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016) – w zakresie danych zgromadzonych w aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika, o których mowa w ust. 4 i 5 lit. a niniejszej Polityki prywatności,
- art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO – w zakresie danych niezbędnych do złożenia i obsługi wniosków, wskazanych w ust. 5 lit. b–d niniejszej Polityki prywatności.
- Zgodnie z RODO osobie, której dane dotyczą, przysługuje w dowolnym momencie prawo do:
- dostępu do jej danych osobowych, w tym uzyskania kopii ich treści;
- żądania sprostowania jej danych osobowych;
- żądania usunięcia jej danych osobowych;
- żądania ograniczenia przetwarzania jej danych osobowych;
- przenoszenia jej danych osobowych, czyli prawo do tego, aby otrzymać od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych swoje dane osobowe w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie informatycznym, który nadaje się do odczytu maszynowego.
- Prawo do poprawienia lub sprostowania danych realizowane jest poprzez skorygowanie danych, które znajdują się w systemie informatycznym obsługującym działanie aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika, oraz dotyczy danych, o których mowa w ust. 4–5.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie przechowywał dane dotyczące urządzeń mobilnych, wskazane w ust. 4, oraz aplikacji mobilnej mZUS dla Płatnika, wskazane w ust. 5 lit. a, przez 3 miesiące od dnia odłączenia ostatniego urządzenia mobilnego od konta eZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie przechowywał dane osobowe użytkownika niezbędne do złożenia i obsługi wniosku w aplikacji przez 2 lata od dnia wysłania:
- wniosku RD-3,
- wniosku RWN,
- wniosku o wydanie zaświadczenia A1,
- dokumentu RUD.
- We wszystkich sprawach, które dotyczą przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, użytkownik może się skontaktować z inspektorem ochrony danych. Może to zrobić:
- listownie pod adresem:
Inspektor Ochrony Danych
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
ul. Szamocka 3, 5
01-748 Warszawa
- e-mailem: ODO@zus.pl
- za pośrednictwem eZUS.
Wniosek powinien zawierać opis żądania (np. „Żądam dostępu do …”) oraz dane, na podstawie których będziemy mogli zidentyfikować użytkownika (imię, nazwisko i PESEL) i udzielić odpowiedzi.
- Gdy użytkownik uzna, że jego prawa zostały naruszone, może wnieść skargę do organu nadzorczego, który zajmuje się ochroną danych osobowych. W Polsce jest to Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO).