Pełne umorzenie składek możliwe, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach
3 marca 2021
- ZUS może umorzyć należności z tytułu składek jedynie w szczególnie
  trudnych sytuacjach, wyłącznie po spełnieniu przesłanek wynikających z
  przepisów prawa. Umorzenie w tradycyjnej postaci następuje na wniosek
  zainteresowanego, gdy udowodni on całkowitą nieściągalność należności
  lub bardzo trudną sytuację finansową i rodzinną – mówi wiceprezes ZUS
  Paweł Jaroszek.
  
 Jak dodaje, rok 2020 - ze względu na pandemię COVID-19 - był
  pod tym względem nietypowy. W celu wsparcia przedsiębiorstw, w ramach
  kolejnych odsłon tarczy antykryzysowej wprowadzono nowe instrumenty
  pomocowe dla firm dotkniętych przez epidemię. To m.in. zwolnienie z
  obowiązku opłacania składek, odroczenie terminu płatności składek lub
  rozłożenie należności na raty (bez naliczania opłaty prolongacyjnej od
  należności za okres od stycznia 2020 r.), wypłaty świadczeń postojowych.
  
 Celem projektu utworzenia Centrów Umorzeń, który został
  zainicjowany w 2017 roku, było podniesienie jakości świadczonych usług
  oraz zapewnienie jednolitości podejmowanych rozstrzygnięć w zakresie
  umarzania należności z tytułu składek poprzez koncentrację
  merytorycznej obsługi wniosków z zakresu umorzeń w utworzonych w ZUS
  trzech Centrach Umorzeń (CUM).
  
 - Utworzenie CUM jest ważnym projektem dla ZUS. Jednym z
  podstawowych założeń było aby wprowadzając centralizację zadań
  analitycznych, utrzymać dla klientów dostępność do usługi w lokalnych
  jednostkach Zakładu – podkreśla Jaroszek.
  
 Jak podkreśla, tym samym, pomimo utworzenia CUM, klienci tak
  jak wcześniej mogą składać wnioski o umorzenie należności lub ponowne
  rozpatrzenie sprawy w każdej placówce ZUS lub przekazać w formie
  elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE)
  ZUS. Mogą też skontaktować się z doradcami
    do spraw ulg i umorzeń  - na przykład podczas e-wizyty.
  
 Wniosek trafia do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który
  odpowiada za przeprowadzenie postępowania administracyjnego, zebranie
  odpowiedniej dokumentacji i przekazanie sprawy do merytorycznego
  rozpatrzenia przez Centrum Umorzeń. Wnioski są rozpatrywane przez
  pracowników CUM, którzy nie mają żadnego kontaktu z wnioskodawcą, co
  poza specjalizacją i ujednoliceniem podejścia ogranicza ryzyko
  związane z możliwością wpływania na sposób rozstrzygnięcia.
  
 „Utworzenie Centrów, wprowadzenie zmian organizacyjnych i
  standaryzacja procesu były ogromnym wyzwaniem dla wszystkich komórek
  zaangażowanych w jego realizację. Nowe standardy obsługi spraw,
  większe wymagania względem dokumentacji pozyskiwanej od klientów oraz
  gromadzonej we własnym zakresie oraz wyjaśnianie błędów i
  rozbieżności, okresów podlegania ubezpieczeniom lub przedawnienia
  należności wiązało się z koniecznością zmiany kultury organizacyjnej i
  przejściem na nowy model funkcjonowania w tym obszarze, bazujący na
  wzorcach zaczerpniętych z biznesu” – mówi wiceprezes ZUS.
  
 Działania te przynoszą wymierne efekty. Wobec wszystkich
  wydanych przez CUM-y decyzji do WSA zaskarżonych zostało jedynie 7
  proc. decyzji (wnioskodawcy w okresie od 1 kwietnia 2018 r. do 31
  sierpnia 2020 r. złożyli 814 skarg do WSA). Wg stanu  na 31 sierpnia
  2020 r. rozpatrzonych zostało 429 skarg (oddalonych zostało 278 skarg,
  natomiast w 151 sprawach WSA uchyliły decyzję Zakładu i zwróciły
  sprawy do ponownego rozpoznania). Udział procentowy oddalonych skarg
  wyniósł zatem 65 proc.
  
 Co ważne umorzenie należności może mieć miejsce w szczególnie
  trudnych sytuacjach określonych przepisami prawa, m.in. wtedy, gdy ZUS
  stwierdził całkowitą nieściągalność należności. Jednak jest to ściśle
  obwarowane przepisami.
  Więcej
    informacji w raporcie "Centra umorzeń - podsumowanie
    działalności" (pdf 339kb).