Breadcrumb

Aktualności

PUE ZUS/eZUS – kolejne zmiany

Oprócz warstwy wizualnej i funkcjonalnej zmiany dotyczą również użyteczności, bezpieczeństwa oraz dostępności cyfrowej na stronie eZUS.
Co się zmieni?

Proces rejestracji

plansza rejestracji w eZUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Przygotowaliśmy nowy formularz rejestracji. Do wyboru będzie jeden z trzech sposobów. Szczegółowy opis tego procesu znajduje się w ulotce "eZUS krok po kroku: rejestracja i logowanie".

Plansza pola rejestracji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po udanej rejestracji wyświetli się okno sukcesu. W zależności od tego, jaką opcję rejestracji wybrał użytkownik, albo będzie musiał potwierdzić swoją tożsamość w oddzielnym procesie (np. podczas e‑wizyty lub w placówce ZUS), albo tożsamość zostanie potwierdzona online (np. za pomocą login.gov.pl lub kwalifikowanego podpisu).

plansza konto zostało zarejestrowane

 

 

 

 

 

 

 

 

plansza informacyjna po zarejestrowaniu konta

 

 

 

 

 

 

 

Dodawanie urządzenia do zaufanych podczas logowania

Ze względów bezpieczeństwa podczas logowania loginem i hasłem system wymaga dodatkowej autoryzacji kodem weryfikacyjnym. Odpowiadając na zgłaszane nam potrzeby użytkowników, wprowadziliśmy urządzenia zaufane (maksymalnie 5), w przypadku których PUE/eZUS nie będzie wymagał autoryzacji kodem przy każdym logowaniu.

Zaufane urządzenie będzie można w dowolnym momencie usunąć w ustawieniach portalu.

System automatycznie usunie urządzenie z zaufanych po 30 dniach od dodania. Będzie można dodać je ponownie na kolejne 30 dni.

plansza czy chcesz dodać urządzenie do zaufanych

 

 

 

 

 

Funkcja "Nie pamiętam loginu"

Udostępnimy również funkcję przypomnienia loginu. Aby z niej skorzystać, należy na ekranie logowania wybrać „Nie pamiętam loginu”, a następnie podać adres e‑mail lub numer telefonu zapisany na koncie w ZUS oraz PESEL (lub numer dokumentu tożsamości, gdy użytkownik nie ma PESEL-u).

plansza nie pamiętam loginu

 

 

 

 

 

 

 

 

Login zostanie wysłany na numer telefonu albo e-mailem – w zależności od tego, który sposób jest zapisany w ustawieniach w sekcji „Dane dostępu do PUE/eZUS” jako kanał dostępu i dwuetapowego uwierzytelniania.

Jeśli takie dane nie są zapisane na koncie użytkownika, system nie wyśle loginu, mimo że na ekranie pojawi się ekran sukcesu z informacją, że login został wysłany.

plansza login został wysłany

 

 

 

Zmiana hasła

Zmieniliśmy wygląd i proces zmiany hasła do PUE/eZUS.

Jeśli nie będziemy mogli wysłać wiadomości do zmiany hasła, użytkownikowi wyświetli się komunikat. W takiej sytuacji będzie mógł zalogować się za pomocą login.gov.pl lub kwalifikowanego podpisu i ustawić dane dostępu do PUE/eZUS lub skorzystać z pomocy pracownika ZUS w placówce.

plansza nie można wysłać wiadomości do zmiany hasła

 

 

 

 

 

 

Hasło jednorazowe lub link do zmiany hasła są ważne są przez 12 godzin lubi dopóki użytkownik nie anuluje tego procesu. Jednocześnie ważne jest też hasło dotychczasowe. Można więc zalogować się swoim dotychczasowym hasłem lub przejść proces zmiany hasła.

Jeśli w trakcie zmieniania hasła użytkownik przypomni sobie poprzednie, może nacisnąć przycisk „Anuluj” i potwierdzić przyciskiem „Zakończ”. Poprzednie hasło dalej będzie działać i system nie wyświetli tego okna przy kolejnym logowaniu.

plansza zakończ bez zapisywania zmian

 

 

 

 

 

 

 

 

Zarówno przypomnienie loginu, przypomnienie hasła, jak i wszystkie kody weryfikacyjne system wysyła na zapisane na koncie dane dostępu do PUE/eZUS. Dlatego bardzo ważne jest, aby w zakładce Ustawienia – Dane profilu – Dane dostępu do PUE/eZUS były one zawsze aktualne.

plansza widok główny portalu ze wskazaniem miejsca aktualizacji danych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blokada logowania loginem i hasłem po błędnym wpisaniu danych

Jeśli w ciągu danej doby trzykrotnie wpiszesz błędne dane do logowania, ta metoda zostaje zablokowana na 5 minut. Podczas blokady tymczasowej system nie przyjmie ani prawidłwoego, ani nieprawidłowego hasła - będzie stale wyświetlał ekran blokady i odliczał, kiedy nastąpi odblokowanie. W tym czasie możesz zalogować się za pomocą login.gov.pl lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Jeżeli po zakończeniu blokady tymczasowej ponownie wpiszesz błędne hasło, logowanie za pomocą loginu i hasła będzie całkowicie zablokowane. Aby odblokować ten sposób, użyj kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub zaloguj się przez login.gov.pl.

plansza logowanie loginem i hasłem

 

 

 

 

Aby odblokować ten sposób logowania, możesz także przyjść do placówki ZUS lub skorzystać z e-wizyty.

Pozostałe zmiany 

Wprowadzamy również inne zmiany:

  • nowy wygląd stron:
    • do odblokowania logowania loginem i kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
    • w ścieżkach logowania i uzupełnienia danych dostępu do eZUS, również konta technicznego,
  • uzupełniliśmy proces zmiany hasła z poziomu PUE/eZUS – pojawi się komunikat kierujący do ponownego zalogowania i nadania nowego hasła,
  • będą obowiązywać nowe warunki dla hasła: ograniczenie do maksymalnie 64 znaków, nowe hasło musi być inne niż 5 ostatnich, dopuszczone są następujące znaki specjalne: `-=[]\;',./~!@#$%^&*()_+{}|:"<>?,
  • w powiadomieniach zamieścimy link, za pośrednictwem którego użytkownik będzie mógł automatycznie zgłosić reklamację, gdy otrzyma powiadomienie, które go nie dotyczy,
  • w przypadku nieaktualnych danych dostępu do PUE/eZUS będziemy weryfikować czas od ostatniego logowania (do 6 miesięcy i powyżej 6 miesięcy) – zgodnie z regulaminem portalu,
  • nowy wygląd funkcji wysyłania ponownego kodu weryfikacyjnego,
  • nowy standard e-maili eZUS,
  • wprowadziliśmy drobne zmiany w treści regulaminu portalu: udostępniliśmy jego wersję angielską oraz zaktualizowaliśmy rekomendowane systemy operacyjne (§ 3 ust. 14); zmienił się też wygląd regulaminu,
  • zapewniliśmy dostępność cyfrową na stronach eZUS.