Platforma Usług Elektronicznych
Platforma Usług Elektronicznych
Platforma Usług Elektronicznych
Platforma Usług Elektronicznych
Platforma Usług Elektronicznych
Platforma Usług Elektronicznych
Platforma Usług Elektronicznych
DLA UBEZPIECZONYCH
DLA ŚWIADCZENIOBIORCÓW
DLA PŁATNIKÓW SKŁADEK
JAK KORZYSTAĆ Z PUE
WYGODNIE PRZEZ INTERNET

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to zestaw nowoczesnych usług dla wszystkich klientów ZUS. Jej sercem jest portal internetowy pue.zus.pl. Dzięki tej wygodnej formie kontaktu z ZUS możecie Państwo zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu - przez Internet. W ten sposób nie tylko uzyskacie Państwo informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach czy sprawdzicie wszelkie swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS, ale także złożycie i odbierzecie niezbędne dokumenty oraz rozliczycie składki (ePłatnik).
DLA WSZYSTKICH KLIENTÓW

Na portalu pue.zus.pl spotkacie Państwo Wirtualnego Doradcę, od którego uzyskacie odpowiedź na pytania z zakresu systemu ubezpieczeń społecznych, ZUS i samej PUE. Po rejestracji na pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu PUE (patrz: "Jak skorzystać z PUE") każdy użytkownik może m.in.:
  • sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS,
  • śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS,
  • rezerwować wizyty w jednostce ZUS.
Profil PUE możecie Państwo spersonalizować zgodnie ze swoimi potrzebami. Dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie specyficznych dla nich spraw. Co znajdziecie Państwo w poszczególnych panelach? Między innymi:
DLA UBEZPIECZONYCH

  • stan konta ubezpieczonego,
  • informacje o ubezpieczeniach, do których go zgłoszono, i podstawach wymiaru składek, wykazanych w dokumentach rozliczeniowych złożonych przez pracodawcę,
  • kalkulator emerytalny, który wyliczy prognozowaną emeryturę.
DLA PŁATNIKÓW SKŁADEK

  • należne składki i wpłaty,
  • informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń.
ePŁATNIK

Dla przedsiębiorców przeznaczono także aplikację ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki której przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki (patrz też: "Jak skorzystać z PUE"). Więcej szczegółów na temat usługi ePłatnik znajdziecie Państwo w oddzielnej ulotce.
DLA ŚWIADCZENIOBIORCÓW

  • informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach (emeryturach, rentach i zasiłkach),
  • dostęp do formularzy PIT.
Uwaga:Informacja o przyznanych i wypłacanych emeryturach i rentach jest dostępna tylko dla tych z Państwa, których świadczenia od 1 stycznia 2009 r. są obsługiwane przez Kompleksowy System Informatyczny ZUS. Baza danych o świadczeniach emerytalno-rentowych będzie sukcesywnie rozszerzana i docelowo zostanie udostępniona wszystkim klientom ZUS.
JAK SKORZYSTAĆ Z PUE?

Najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany. Ci z Państwa, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS.

Aby móc wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na epuap.gov.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE. Również płatnicy składek, którzy chcą z aplikacji ePłatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, mogą posługiwać się zarówno podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, jak i podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać i inne wysyłane do ZUS dokumenty.
Szczegółowe informacje dotyczące korzystania z portalu pue.zus.pl znajdziecie Państwo w instrukcji użytkownika PUE zamieszczonej na portalu pod symbolem pomocy:

NIE TYLKO PRZEZ INTERNET

Nie macie Państwo dostępu do Internetu? To nie problem. Także tym, którzy nie mają łącza internetowego lub są poza domem albo wolą kontakt bezpośredni, Platforma Usług Elektronicznych ułatwia życie - dzięki usługom telefonicznym i systemowi kierowania ruchem w jednostkach ZUS.
WIELE PRZEZ TELEFON

801-400-987 dla tel. stacjonarnych 22 560-16-00 także dla tel. komórkowych
Z Platformy Usług Elektronicznych możecie Państwo skorzystać przez telefon w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Można tu zasięgnąć informacji (np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie), zarezerwować wizytę w placówce czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowa- nych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN, uzyskiwanych podczas rejestracji na pue.zus.pl). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.
SPRAWNIE NA SALI OBSŁUGI KLIENTÓW

Czasem trzeba coś załatwić czy wyjaśnić osobiście w placówce ZUS. Dlatego Platforma Usług Elektronicznych to także system kierowania ruchem na salach obsługi klientów. Umieszczone tam dyspensery (biletomaty) pozwalają wybrać rodzaj sprawy i wydają bilet do właściwego dla jej załatwienia stanowiska obsługi klientów. Duże ekrany multimedialne wskazują stanowisko, przy którym można załatwić swoją sprawę, oraz podają najważniejsze informacje i aktualności dotyczące ubezpieczeń społecznych. System umożliwia także skorzystanie z rezerwacji wizyty dokonanej poprzez portal pue.zus.pl.