Lista spraw
Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do załatwienia,
pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby
załatwienia danej sprawy (przez internet, osobiście, pocztą);
-
wymagany zakres danych i wykaz dokumentów niezbędnych do jej
załatwienia;
- szczegółowy opis czynności (krok po kroku, jakie
musi podjąć klient w celu załatwienia danej sprawy);
- terminy,
w jakich sprawa zostanie załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co
do dalszych kroków, które może podjąć klient po rozstrzygnięciu
sprawy.
Jak zgłosić płatnika podlegającego wpisowi do CEIDG
Co przygotować?
- Zarejestruj się na stronie www.ceidg.gov.pl za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP.
- Wypełnij wniosek CEIDG-1 o wpis do ewidencji działalności gospodarczej/wznowienie. Przekaż go elektroniczne do CEIDG.
- Wypełnij także część CEIDG-RB wniosku o wpis (Informacja o rachunkach bankowych) i ewentualnie część CEIDG-MW, która dotyczy dodatkowych adresów prowadzenia działalności gospodarczej.
- Na podstawie otrzymanego z CEIDG wniosku sporządzimy:
- Twoje zgłoszenie jako płatnika składek - osoby fizycznej - na formularz ZUS ZFA,
- informacje o Twoich rachunkach bankowych jako płatnika składek - na formularzu ZUS ZBA i ewentualnie
- informację o adresach prowadzenia przez Ciebie działalności gospodarczej jako płatnika składek - na formularzu ZUS ZAA.
Ważne!
Jeśli wznawiasz działalność w CEIDG, zgłosimy Cię do
ubezpieczeń, którymi byłeś objęty w ostatnim zgłoszeniu przed
zawieszeniem działalności.
Jakie są terminy?
Sporządzimy dokumenty ZUS ZFA, ZUS ZBA i ewentualnie ZUS ZAA zaraz po otrzymaniu wniosku z CEIDG.
Jak to zrobić?
Sami zgłosimy Cię do ZUS jako płatnika składek.
Dalsze kroki
Zgłoś do ubezpieczeń w ZUS siebie i członków swojej rodziny oraz osoby, które zatrudniasz i członków ich rodzin. Już podczas składania wniosku o wpis w CEIDG zgłosisz do odpowiednich ubezpieczeń:
- osoby, które u Ciebie pracują: pracowników, zleceniobiorców, osoby współpracujące,
- członków rodziny osób, które u Ciebie pracują.
My na podstawie przekazanych przez Ciebie danych sporządzimy:
- zgłoszenie osób, które u Ciebie pracują, do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego (ZUS ZUA),
- zgłoszenie osób, które u Ciebie pracują, do ubezpieczenia zdrowotnego (ZUS ZZA),
- zgłoszenie członków rodzin osób, które u Ciebie pracują, do ubezpieczenia zdrowotnego (ZCNA).
Ważne! Do ubezpieczeń w ZUS zgłaszasz:
- siebie jako osobę ubezpieczoną - w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności,
- osobę, która z Tobą będzie współpracowała - w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia z nią współpracy,
- pracowników - w ciągu 7 dni od podpisania z nimi umowy o pracę,
- zleceniobiorców - w ciągu 7 dni od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania.
Jak złożyć dokumenty ubezpieczeniowe
Zgłoszenie do ubezpieczeń możesz przekazać razem z wnioskiem CEIDG lub w formie elektronicznej:
- w Programie Płatnik – wypełnij formularz i podpisz go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.
- w aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) – jeśli masz konto na PUE – podpisz dokumenty bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu, profilem zaufanym ePUAP lub podpisem osobistym (e-dowód). Od 1 stycznia 2023 r. każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162),
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 20 grudnia 2020 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów (Dz.U. z 2020 r. poz. 2366).
Co przygotować?
- Wypełnij wniosek CEIDG-1 o wpis do ewidencji działalności gospodarczej/wznowienie. Złóż go do urzędu miasta lub urzędu gminy.
- Wypełnij także część CEIDG-RB wniosku o wpis (Informacja o rachunkach bankowych) i ewentualnie część CEIDG-MW, która dotyczy dodatkowych adresów prowadzenia przez Ciebie działalności gospodarczej.
- Na podstawie otrzymanego z CEIDG wniosku sporządzimy:
- Twoje zgłoszenie jako płatnika składek - osoby fizycznej - na formularzu ZUS ZFA,
- informację o Twoich rachunkach bankowych jako płatnika składek - na formularzu ZUS ZBA i ewentualnie
- informację o adresach prowadzenia przez Ciebie działalności gospodarczej jako płatnika składek - na formularzu ZUS ZAA.
Ważne! Jeśli wznawiasz działalność w CEIDG, zgłosimy Cię do ubezpieczeń, którymi byłeś objęty w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.
Jakie są terminy?
Sporządzimy dokumenty ZUS ZFA, ZUS ZBA i ewentualnie ZUS ZAA zaraz po otrzymaniu wniosku z CEIDG.
Jak to zrobić?
Sami zgłosimy Cię do ZUS jako płatnika składek.
Dalsze kroki
Kiedy masz już konto płatnika składek, zgłoś do ubezpieczeń w ZUS siebie i członków swojej rodziny oraz osoby, które zatrudniasz i członków ich rodzin. Zrób to na dokumentach:
- ZUS ZUA – jeżeli jest to zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego,
- ZUS ZZA - jeżeli jest to zgłoszenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego,
- ZUS ZCNA – jeżeli zgłaszasz członków rodziny.
Ważne! Do ubezpieczeń w ZUS zgłaszasz:
- siebie jako osobę ubezpieczoną - w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności,
- osobę, która będzie z Tobą współpracowała - w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia z nią współpracy,
- pracowników - w ciągu 7 dni od podpisania z nimi umowy o pracę,
- zleceniobiorców - w ciągu 7 dni od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania.
Jak złożyć dokumenty ubezpieczeniowe
Zgłoszenie do ubezpieczeń możesz przekazać:
- osobiście lub przez pełnomocnika na formularzach dostępnych w naszych placówkach,
- w formie elektronicznej:
- w Programie Płatnik –
wypełnij formularz i podpisz go bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.
- w
aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych
(PUE) – jeśli masz konto na PUE – podpisz dokumenty bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego
certyfikatu, profilem zaufanym ePUAP lub podpisem osobistym (e-dowód).
Ważne! Jeżeli będziesz rozliczać składki maksymalnie
za 5 osób, możesz składać dokumenty ubezpieczeniowe w formie
papierowej – na naszych formularzach (dostępnych w każdej naszej
placówce). Możesz to zrobić osobiście lub przez pełnomocnika – w naszej
placówce . Możesz je też wysłać pocztą.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162),
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 20 grudnia 2020 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów (Dz.U. z 2020 r. poz. 2366)
Co przygotować?
- Wypełnij wniosek CEIDG-1 o wpis do ewidencji działalności gospodarczej/wznowienie.
- Wypełnij także część CEIDG-RB wniosku o wpis (Informacja o rachunkach bankowych) i ewentualnie część CEIDG-MW, która dotyczy dodatkowych adresów prowadzenia.
- Wyślij wniosek pocztą do urzędu miasta lub urzędu gminy.
- Na podstawie otrzymanego z CEIDG wniosku sporządzimy:
- Twoje zgłoszenie jako płatnika składek - osoby fizycznej na formularzu ZUS ZFA,
- informację o Twoich rachunkach bankowych jako płatnika składek na formularzu ZUS ZBA i ewentualnie
- informację o adresach prowadzenia przez Ciebie działalności gospodarczej jako płatnika składek na formularzu ZUS ZAA.
Ważne! Jeśli wznawiasz działalność w CEIDG, zgłosimy Cię do ubezpieczeń, którymi byłeś objęty w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.
Jakie są terminy?
Sporządzimy dokumenty ZUS ZFA, ZUS ZBA i ewentualnie ZUS ZAA zaraz po otrzymaniu wniosku z CEIDG.
Jak to zrobić?
Sami zgłosimy Cię do ZUS jako płatnika składek.
Dalsze kroki
Kiedy masz już konto płatnika składek, zgłoś do ubezpieczeń w ZUS siebie i członków swojej rodziny oraz osoby, które zatrudniasz i członków ich rodzin. Zrób to na dokumentach:
- ZUS ZUA – jeżeli jest to zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego,
- ZUS ZZA - jeżeli jest to zgłoszenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego,
- ZUS ZCNA – jeżeli zgłaszasz członków rodziny.
Ważne! Do ubezpieczeń w ZUS zgłaszasz:
- siebie jako osobę ubezpieczoną - w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności,
- osobę, która będzie z Tobą współpracowała - w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia z nią współpracy,
- pracowników - w ciągu 7 dni od podpisania z nimi umowy o pracę,
- zleceniobiorców - w ciągu 7 dni od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania.
Jak złożyć dokumenty ubezpieczeniowe
Zgłoszenie do ubezpieczeń możesz przekazać:
- za pośrednictwem poczty, wysyłając wypełnione formularze ZUS ZUA, ZUS ZZA i ZUS ZCNA
- w formie elektronicznej:
- w Programie Płatnik –
wypełnij formularz i podpisz go bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu,
- w
aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych
(PUE) – jeśli masz konto na PUE – podpisz dokumenty bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego
certyfikatu, profilem zaufanym ePUAP lub podpisem osobistym (e-dowód).
Ważne! Jeżeli będziesz rozliczać składki maksymalnie za 5 osób, możesz składać dokumenty ubezpieczeniowe w formie papierowej – na naszych formularzach (dostępnych w każdej naszej placówce). Możesz to zrobić osobiście lub przez pełnomocnika – w naszej placówce. Możesz je też wysłać pocztą.
Podstwa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162),
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 20 grudnia 2020 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów (Dz.U. z 2020 r. poz. 2366)