O PUE ZUS - ZUS przez Internet
Zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
od 1 stycznia 2023
r. każdy, kto jest płatnikiem składek, ma
ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług
Elektronicznych (PUE) ZUS.
PUE udostępnia Państwu on-line dane zapisane na
kontach w ZUS, daje możliwość łatwego generowania i przesyłania drogą
elektroniczną dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz różnego
typu pism i wniosków. Tą drogą można również umówić się na wizytę w ZUS.
Wiele instytucji (np. banki lub instytucje przyznające świadczenia
socjalne) wymaga od firm i obywateli potwierdzania stanu faktycznego w
zakresie rozliczeń z ZUS, zatrudnienia czy pobieranych świadczeń. Na
PUE ZUS samodzielnie utworzysz dokument elektroniczny z takimi danymi.
Dokument ma moc zrównaną z wystawionym przez ZUS zaświadczeniem. Jest
potwierdzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS i można go
łatwo przekazać instytucji, która tego oczekuje.
Więcej
informacji znajdziesz w artykule: Samodzielne tworzenie potwierdzeń
z danymi z ZUS.
Ważne dla instytucji:
Wydruki ekranów z portalu PUE ZUS na mocy przepisów prawa nie są
dokumentami potwierdzającym sytuację klientów w ZUS. Wydruki te
umożliwiają tylko papierowe odwzorowanie informacji, które widzą
klienci w PUE.
Nasi klienci mogą jednak utworzyć i dostarczyć dokument elektroniczny
z danymi z ZUS, potwierdzony naszą kwalifikowaną pieczęcią
elektroniczną. Autentyczność dokumentu można sprawdzić online w
wyszukiwarce na naszej stronie www.